Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tyst om miljözon från (S) i Stockholm

Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) om miljözon 3: Inte mitt bord.

Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) tiger om det kontroversiella beslutet att införa miljözon 3 i Stockholms city och senare även i ett större område i Stockholm. Som finansborgarråd är Karin Wanngård regeringschef i Stockholms stad, men på frågor om miljözonen svarar hon att det inte är hennes bord, utan en fråga för trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Nyligen beslutade Stockholms stad att om ett drygt år införa miljözon 3 i ett område i Stockholms city (klicka här) och att utreda en utvidgning av zonen. Ett sådant beslut ska komma under första halvåret 2025. Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider.

Beslutet har mötts av stark kritik från en rad håll: transportföretag, taxi, bussbranschen, besöksnäring, handel med flera.

Stockholms förre trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) på X: Miljözon 3 behövs i hela staden.

Samtidigt gick förre trafikborgarrådet, numera riksdagsledamoten Daniel Helldén(MP) nyligen ut på X (f d Twitter) och meddelade att miljözon 3 behövs i hela Stockholm:

Vi har upprepade gånger ställt några frågor till Karin Wanngård hur hon ställer sig till en sådan utvidgning och om eventuella planer på det. Vi har också frågat henne vilka konsekvenserna enligt hennes bedömning blir för buss- och taxi. Och vi har frågat henne om varför hon ändrat uppfattning eftersom hon innan valet ansåg det vara bättre att satsa på laddstolpar än att införa miljözon 3.

I flera mail har vi fått samma svar från Karin Wanngårds pressmeddelande, i praktiken att det inte är finansborgarrådets bord:

– Då frågan styrs av Trafiknämnden med Lars Strömgren som högsta beslutsfattare så hänvisar vi frågan till hans stab.

Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgrenär tyst om innerstaden men lovar att inte införa miljözon 3 i hela Stockholm.

Trafikborgarrådet Lars Strömgrens uppger via sin pressekretgerare att det inte finns några planer på att införa miljözon 3 i hela Stockholms stad. En direkt fråga om det finns några planer för hela innerstaden har vi däremot inte fått svar på, inte heller på frågan om konsekvenserna för buss- och taxinäring av en utvidgad miljözon 3.

– Miljözoner är ett verktyg som används på gator och i områden med dålig luftkvalitet, där många människor promenerar och cyklar. Det finns inga planer på att införa miljözon klass 3 i hela Stockholms stad, skriver Lars Strömgren till oss och fortsätter:

– Stockholms rödgröna majoritet har beslutat att införa miljözon klass 3 i ett mindre område i City. Under första halvan av 2025 kommer vi att fatta beslut om en utvidgning. Det kan vara bra att känna till att det finns en bred politisk enighet i Stockholm kring målet om en utsläppsfri innerstad senast 2030. Den mest framtidssäkrade strategin för företag som verkar i innerstan är därför att börja ställa om till utsläppsfria lösningar.”

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd: S-styret har inte presenterat någon konsekvensanalys.

Kritisk
Moderata oppositionsborgarrådet Dennis Wedin är kritisk mot beslutet att införa miljözon 3 i Stockholms city.

– S-styret har inte presenterat någon konsekvensanalys. Det är symbolpolitik som inte kommer minska utsläppen eller bullret. Däremot riskerar det leda till försämrad framkomlighet, ökad biltrafik genom trafikstockningar och sämre luftkvalitet i angränsande bostadsområden. Det blir även svårare och dyrare leveranser och transporter till restauranger, butiker och företag.

På frågan hur han ser på en utvidgning av miljözon 3 till att omfatta hela innerstaden eller hela Stockholms stad svarar Dennis Wedin:

– Det är viktigt att Stockholm ska klara målet om att vara fossilfritt år 2030, men då ska vi istället skapa möjligheter för stockholmare att ställa om. Skynda istället på utbyggnaden av laddinfrastruktur för att möjliggöra snabbare elektrifiering av fordonsflottan. För att snabbare minska utsläppen och förbättra luftkvaliteten är det rimligare att utreda platser där miljözon klass 2 kan införa. Men utan att framkomligheten eller trafikflöden påverkas negativt.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)