EU-parlamentet sa på tisdagen ja till nya, flexiblare kör- och vilotidsregler för bussförare i turist- och beställningstrafik. EU-parlamentet gick därmed på samma linje som dess transportutskott (klicka här). ”Äntligen får bussförare i turisttrafik regler som är avsedda för deras yrke”, kommenterar den internationella vägtransportunionen, IRU.
De nya reglerna innebär bland annat att turistbussförare kan dela upp sin obligatoriska 45-minutersrast i två raster om vardera minst femton minuter. Den totala tid för raster som föraren har rätt till ändras inte.
Turistbussförare kan också skjuta upp sin dagliga rast en timme en gång under en resa som pågår minst sex dagar. Den så kallade tolvdagarsregeln som tidigare endast gällde i internationell trafik utvidgas att gälla även turist- och beställningstrafik inrikes i ett land. Tolvdagarsregeln innebär att en förare har möjlighet att vänta med att ta sin veckovila i upp till tolv dagar efter slutet på den föregående veckovilan.
Efter EU-parlamentets ja återstår ännu ett steg innan regelverket kan bli lag, nämligen så kallade trilogiförhandlingar med EU-kommissionen och EU:s ministerråd vilket väntas ske under januari och februari.
– Vi är nu mycket nära att äntligen få regler för turistbussförare som är avsedda för deras arbete och inte för lastbilschaufförer. De nuvarande reglerna skadar bussförarnas välbefinnande, håller tillbaka turistnäringen i Europa och bromsar den säkraste och mest miljövänliga formen av kollektiva persontransporter, säger Raluca Marian, chef för IRU:s EU-arbete.
Lämna ett svar