Västtrafik gör nu en storsatsning för att hjälpa sina operatörer att rekrytera nya bussförare. I år har 100 nya bussförare utbildats av trafikföretagen med ekonomiskt stöd av Västtrafik. Inför nästa år tredubblar nu Västtrafik sin satsning och ska finansiera utbildning av 300 nya förare.
Förarbristen är stor i hela Europa. Den svenska kollektivtrafiken och Västtrafiks verksamhet är inget undantag.
För att förbättra läget har Västtrafik sedan tidigare bidragit genom att finansiera utbildningsplatser för nya bussförare. Under 2023 utbildades 100 nya förare genom satsningen. Nu har Västtrafik beslutat att tredubbla satsningen till 2024 och ska nu utbilda 300 nya förare.
Det är genom de trafikföretag som kör för Västtrafik som utbildningarna sker. Trafikföretagen erbjuds att ta del av finansiering från Västtrafik för att utbilda nya bussförare. Under 2023 betalade Västtrafik ut sex miljoner kronor till företagen, under nästa år väntas den summan bli 18 miljoner kronor, det vill säga 60 000 kronor per utbildad förare.
– Vår situation med förarbrist är akut och som ansvariga för trafiken behöver vi agera. Därför utökar vi nu det här arbetet och gör vad vi kan för att stötta våra partners i att hitta nya förare till vår trafik, säger Anna Johansson, chef för affärsenheten på Västtrafik.
– Bussbranschen är oerhört tacksam för det stora engagemang som Västtrafik visat. Vi tackar givetvis också för det tillskott som möjliggör utbildningar i bussbolagens egna regi, säger Christer Pettersson, vd för Bivab och ledamot av styrelsen för Sveriges Bussföretag.
I Västra Götalandsregionen saknas närmare 700 bussförare på några års sikt. Förutom att finansiera fler utbildningsplatser arbetar Västtrafik med förarbristen på flera sätt. Ett exempel är riktade rekryteringsevent. Genom branschorganisationen Svensk kollektivtrafik pågår också ett nationellt samarbete för att skapa trygga medarbetare samt öka attraktiviteten i branschen.
– Förarbristen har redan idag påverkan på vår trafik och vi behöver göra allt vad vi kan för att komma till rätta med den. Nu gör vi den här satsningen och fortsätter jobba med frågan på flera olika håll under det kommande året, säger Anna Johansson.
Och återigen nämns vare sig hur man ska få befintliga förare att stanna eller något om att de usla villkoren är det som gör att folk inte vill köra.
Det är ju inte brist på folk med rätt körkortsbehörighet utan just på folk som vill vara bussförare inom lokaltrafiken.
Nä sånt vill de inte prata om, varken nu eller nån annan gång de senaste 30 eller så åren sen eländet med upphandling tog över och vi säljs ut till de som betalar minst. Dessutom ska vi ju helst söka om våra jobb typ var 10:e år så att vinnande arbetsgivare kan välja russinen ur kakan om inte huvudmannen skriver in i avtalet att personalen ska följa med över
Det värsta är att bussförare är mest trakasserad och hotad av resenärer, de flesta är otacksamma, arga, griniga, de tar gärna upp sin mobil och filma en bussförare utan orsak när det räcker med buss.nr/hur dags för en klagomål
Omsättning av förare är ingen långsiktig lösning. När nya kommer in så avgår andra så fort de får chansen. Dock positivt att fler har körkort så de kan hoppa in som timvikarie när de fastanställda är sjuka/lediga. Kan bli räddning för många sista-minuten-vakanser dock jobbigt för ledningen.
Blir det billigare för västtrafik och företagen att utbilda nya förare, istället för att satsa på kortare arbetsschema??
Företag betalar dåligt. Arbetets tid är dåligt. Facket försämra Arbetsvillkor. De fuska med lön och Arbetets tid.de lova något och de gör annat. De är inte seriöst. Ni kan kolla sista tiden hur många börjar och hur många sluta. Ingen brist för bussförare. Det brist på seriöst företag
Kanske en ide att representanter från västtrafik och även delegater från arbetsgivarsidan som är med i avtalsförhandlingar,åkte med en vecka och förare. Då får man en uppfattning om hur yrket är och vad det innebär när man skall hinna saker och ting på ingen tid alls.