Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

99 eldrivna BRT-bussar till Malmö

En av dagens MalmöExpressbussar. Hur blir framtidens? Foto: Ulo Maasing.

Fram till 2035 behöver de trafikföretag som kör kollektivtrafiken i Malmö stad investera i sammanlagt 99 eldrivna BRT-bussar för MalmöExpressen. Redan 2027 ska 41 nya, sådana bussar sättas i trafik. Nu vill Skånetrafiken kartlägga marknaden när det gäller den framtida satsningen på BRT, Bus Rapid Transit, i Malmö.

Skånetrafiken ska snart upphandla stadstrafiken i Malmö med sikte på avtalsstart i juni 2027. Under det nya trafikavtalet ska den BRT-liknande MalmöExpressen byggas ut från dagens två till totalt fem linjer.

Skånetrafiken har därför nu vänt sig till bussleverantörerna för att undersöka vad de har att erbjuda som motsvarar de önskemål som Skånetrafiken har när det gäller bussarna för framtidens MalmöExpressen.

Skånetrafiken vill också i fortsättningen ha bussar som helst har en spårvägsliknande design med en separat förarkabin och allt passagerarflöde bakom framaxeln. Men man är också intresserad av vilka möjligheter tillverkarna kan erbjuda med de nya bussarna för MalmöExpressen, exempelvis när det gäller automatisk dockning vid hållplatser och autonom körning i depå.

Bland de direkta kraven finns att bussarna ska vara högst 24 meter långa, depåladdade, ha kapacitet för höga resandeflöden, påstigning i samtliga dörrar, bra flöden inne i bussarna och helst också en styrning på sista axeln.

35 av bussarna ska vara klara för trafik i maj 2017. Totalt ska 41 nya bussar levereras under 2027. De ska följas av ytterligare 17 år 2029, elva år 2032 och 30 år 2035. Den sista omgången innebär att MalmöExpressenbussarna från 2022 ersätts då.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)