Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschturné för ökade marknadsandelar

Reser på turné: Pierre Sandberg, Tågföretagen, Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag och Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

De tre branschorganisationerna inom kollektivtrafiken, Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen, ger sig ut på turné i vår. Under turnén besöker organisationerna ett antal regioner. Där ska man hålla workshops med syfte att arbeta för att nå branschens gemensamma mål att fyra av tio motoriserade resor år 2030 ska vara kollektiva. Både företrädare för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och trafikföretagen bjuds in.

– På workshopen kommer vi att utbyta erfarenheter och ta fram regionala förslag på politiska reformer som kan stödja en fortsatt utveckling av kollektivtrafiken och leda till de uppsatta målen. Men det är också viktigt att lyfta goda exempel som faktiskt pågår runt om i landet redan nu och som vi kan lyfta i branschen, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Branschmålet att fyra av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030 togs fram år 2021 av branschorganisationerna. Samtidigt presenterade dessa en rad förslag till politiska reformer till stöd för en utveckling av kollektivtrafiken (klicka här).

Det första stoppet på turnén var Jönköping på onsdagen. Närmast följer Falkenberg, Kalmar och Karlstad.

Resultatet av mötena kommer sedan att presenteras på Persontrafikmässan i Göteborg den 5 – 6 november.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)