Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Färre tog bil eller cykel när enkelbiljetten blev billig

När priset på enkelbiljetter blev kraftigt billigare minskade bilresorna – men cykelresorna minskade ännu mer visar en norsk forskningsrapport. Foto: Ruter.

När enkelbiljetterna i kollektivtrafiken blev mycket billigare minskade bilresorna. Men cykelresorna minskade ännu mer. Det visar en forskningsrapport från norska Transportøkonomisk Institutt (TØI). Rapporten visar också att en reslängdtaxa, där kunden betalar efter hur långt han eller hon reser, är mer uppskattad än en zontaxa där kunden betalar efter antal zoner som resan går i.

Hösten 2022 testade trafikhuvudmannen i Oslo och kringliggande Akershus olika, kraftigt rabatterade enkelbiljetter.

I den ena undersökningen fick vuxna resa på barnbiljett oavsett tid på dygnet. Det gav dem en rabatt på cirka 50 procent jämfört med det vanliga priset för enkelbiljetter. I den andra undersökningen fick vuxna resa på barnbiljett under hela dygnet, utom i rusningstid mellan klockan 7 och 9 på morgonen.

Dynamiska priser vinner tillbaka resenärer

Forskarna vid TØI har också studerat vad som händer om man inför dynamiska biljettpriser.

Med det som bakgrund konstaterar trafikhvudmannen i Oslo, Ruter, att det går att vinna tillbaka resenärer som har försvunnit efter pandemin till kollektivtrafiken  genom att  ge ökad rabatt på enkelbiljetter ju mer kunden reser.

Det visar erfarenheter från Oslo, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).

I Oslo, liksom i bland annat Stockholm, har många resenärer efter pandemin minskat sitt resande till två – tre gånger i veckan. Övriga dagar jobbar man hemifrån. Men genom att göra enkelbiljetterna billigare ju mer kunden reser har trafikhuvudmannen Ruter vunnit tillbaka resenärer till kollektivtrafiken.

Forskarna jämförde sedan resenärerna med en grupp resenärer som betalade ordinarie biljettpris. Resultatet visade att den grupp som fick den största rabatten minskade sitt bilresande med elva procent. Men cykelresandet minskade med 16 procent, samtidigt som kollektivresandet i de båda grupperna ökade med 11 – 18 procent.

Hellre betala efter resans längd
I Rogaland fylke (län) med Stavanger som största stad testade forskarna hur resenärerna ser på att biljettpriset avgörs av resans längd istället för av hur många zoner man passerar. Dessutom kompletterades avståndstaxan med ett pristak och en rabatt beroende på hur mycket kunden reste.

Resenären använde en mobilapp från trafikhuvudmannen Kolumbus. När hen steg på bussen aktiverade resenären betalningsappen genom att trycka på en ”gå-på-knapp” för varje resa. Appen räknade sedan själv ut resans längd och registrerade automatiskt när och var kunden steg av.

Reaktionerna från majoriteten av de resenärer som fick prova på systemet var positiva.

64 procent föredrog det nya betalningssättet framför det vanliga. 67 procent hade förtroende för att den personliga integriteten var väl skyddad i systemet.

25 procent tyckte att det var jobbigt att för varje resa vara tvungen att trycka på ”gå-på-knappen” i appen, medan 48 procent inte tyckte så.

Klicka här för att ladda ner rapporten från TØI.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)