Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Det stora belgiska trafikföretaget De Lijn beställer 92 elbussar från BYD i ett ramavtal på upp till 500 bussar. Foto: De Lijn.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: BYD vinner stort avtal i Europa; Mexiko ny marknad för BYD – tar över linje från Volvo; Fler bränslecellsbussar till Tyskland.

Belgien: Styrelsen för det stora kollektivtrafikbolaget De Linjn i den flamländska delen av Belgien har gett klartecken till att köpa 92 tolv meter långa elbussar från den kinesiska busstillverkaren BYD. Ordervärdet uppgår till drygt 43 miljoner euro, cirka 482 miljoner kronor.

Bussarna ska produceras i BYD:s ungerska fabrik i Komarom och leveranserna inleds 2025. Ordern ingår i ett ramavtal mellan De Lijn och BYD om totalt 500 elbussar. Det är dock inte säkert att BYD får leverera så många bussar till De Lijn. Trafikföretaget har nämligen sedan 2021 ramavtal även med busstillverkarna Van Hool och VDL och kan välja att beställa bussar även från dessa leverantörer. Beslut fattas vid en senare tidpunkt.

Till Mexico Citys BRT-system ska BYD leverera 55 15-meters batteribussar. Foto: BYD.

Mexiko: BYD har också etablerat sig på ytterligare en ny, stor marknad. Den kinesiska busstillverkaren ska leverera 55 eldrivna, 15-meters bussar till Mexico Citys BRT-system Metrobús.

De treaxliga bussarna har en passagerarkapacitet på 300 personer.

Bussarna ska sättas in på Metrobús-systemets linje 4. Det är en 35 kilometer lång linje med 40 stationer och cirka 120 000 passagerare varje dag. Hittills har linjen huvudsakligen trafikerats med Euro 5 dieselbussar från Volvo.

Elbussarna från BYD har en batterikapacitet på 300 kWh, vilket enligt tillverkaren ger dem en räckvidd på 200 kilometer på en laddning som tar tre timmar.

Portugisiska Caetano med Toyota som stor delägare har fått en order på ytterligare tio bränslecellsbussar till Tyskland. Foto: Caetano.

Tyskland: Den portugisiska busstillverkaren Caetano, med Toyota som stor ägare, har hittills sålt mer än 90 vätgasdrivna bränslecellsbussar i Tyskland. Företget har nu fått ytterligare en order på sådana. Det är lokaltrafikföretaget i staden Leverkusen, wupsi, som har beställt tio Caetano H2 City Gold med den nya generationens bränsleceller från Toyota. Dessa har en nominell effekt på 70 kW och har en större energitäthet än de bränsleceller som Toyota hittills har levererat.

Leveransen av bussarna ska ske fram till mitten av nästa år.

H2 City Gold är en låggolvsbuss med aluminiumkaross

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)