Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Solaris har fått en stor order på bränslecellsbussar till Barcelona: Två ledbussar och 36 12-metersbussar. Foto: Ulo Maasing.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Barcelona storhandlar bränslecellsbussar från Solaris; Elektrisk midibuss för stadstrafik – med bagageutrymme; Brandstoppade elbussar åter i trafik i Paris.

Spanien: Busstillverkaren Solaris har fått ännu en order på vätgasdrivna bränslecellsbussar. Det är lokaltrafiken i Barcelona, TMB, som har beställt sammanlagt 38 bränslecellsbussar från den polska tillverkaren, dels 36 Urbino 12 Hydrogen, dels två Urbino 18 Hydrogen.

Tolvmetersbussarna får en bränslecell på 70 kW och ledbussarna får en bränslecell på 100 kW som levererar el till en elektrisk centralmotor.

TMB fick sina första Solarisbussar 2015 och har nu över 130 bussar från tillverkaren i sin flotta. Spanien har utvecklats till en viktig marknad för Solaris som hittills har levererat mer än 900 bussar till trafikföretag i landet, varav fem bränslecellsbussar till Palma de Mallorca.

Spanska UNVI startar i vår serieproduktionen av sin eldrivna midibuss med bagageutrymme. Foto: UNVI.

Spanien: Den spanska busstillverkaren UNVI är i stora delar av Europa mest känd för sina open-top-bussar. Men företaget tillverkar också andra bussar, inte minst stadsbussar. På Busworld i Bryssel i höstas visade UNVI en prototyp till en ny, eldriven sju meter lång midibuss för stadstrafik.

Serieproduktionen är planerad att starta under andra kvartalet i år sedan bussen nu har testats hos den spanska buss- och kollektivtrafikoperatören Moventis.

Samtidigt arbetar UNVI med att utveckla en 8,3 meter lång midibuss eftersom man anser att det finns en efterfrågan på en sådan i Spanien, men också på andra håll i Europa.

En intressant detalj med den nya midibussen är att den, trots att den är avsedd för stadstrafik, också har ett bagageutrymme bak. Men det är inte till för passagerarnas shoppingkassar. Avsikten är istället att bussen ska kunna användas för paketdistribution i städer,exempelvis i efterfrågestyrd trafik.

Efter att av säkerhetsskäl ha tagits ur trafik under två år kommer RATP i Paris att i sommar åter börja använda mer än 200 elbussar tv-modell Bolloré Bluebus. Foto: Kevin B/Wikimedia Commons.

Frankrike: Våren 2022 drabbades två elbussar i Paris av mycket uppmärksammade bränder. Bussarna var av märket Bluebus från den franska tillverkaren Bolloré. Efter bränderna tog lokaltrafiken i Paris, RATP, av säkerhetsskäl samtliga 148 bussar av modellen ur trafik. Dessutom fortsatte leveranserna av bussmodellen till RATP utan att bussarna började användas i trafik. Totalt har på så sätt 232 bussar stått oanvända i depå som en följd av bränderna 2022.

Nu uppger RATP att bussarna åter kommer att börja trafikera den franska huvudstadens gator från sommaren, samtidigt som tillverkaren Bolloré ska betala skadestånd till RATP. Hur stort skadeståndet är har inte avslöjats av parterna, skriver den franska dagstidningen Le Figaro. Men det lär vara stort.

Utredningen av vad som orsakade de båda bränderna väntas bli klar de närmaste månaderna. Men redan i somras rapporterade den franska haverikommissionen för olyckor i landtransporter (BEA-TT) att den troligaste brandorsaken var kortslutning mellan battericeller eller i vissa celler i batteripaketen.

Bluebus använder sig av LMP-batterier, litiummetallpolymerbatterier, ett alternativ till litiumjonbatterier. LMP-batterierna måste ständigt hålla en temperatur på närmare 60 grader för att fungera. Fordon som drivs med sådana batterier förbrukar därför alltid lite el.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)