Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppsatser om elbussar, efterfrågestyrd trafik och tillgänglighet prisade

Pfrisbelönta uppsatsförfattare på Transportforum: Albin Reinhardt, Juan Manuel López, Andreas Quist och Alexander Säll. Foto: Ulo Maasing.

Tre akademiska uppsatser om buss- och kollektivtrafik prisbelönades på fredagen på den stora konferensen Transportforum i Linköping. Det är K2, Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, som har utsett årets bästa kandidat- och masteruppsats inom temat hållbar mobilitet i städer och storstadsregioner. De prisbelönta uppsatserna handlar om cirkularitet för elektriska stadsbussar, efterfrågestyrd trafik samt tillgänglighet.

Priset delas ut vartannat år. Bedömningskriterierna är hög vetenskaplig kvalitet, samhällsrelevans och utvecklingspotential. Prissumman uppgår till 15 000 kronor för bästa kandidatuppsats och 30 000 kronor för bästa mastersuppsats. Det senare priset delades i år av två pristagare.

– Det är roligt att se att bidragen som vi får in verkligen ligger i framkant och speglar den rådande utvecklingen inom kollektivtrafik och hållbar mobilitet, säger Helena Svensson från K2 som är juryns ordförande.

För bästa uppsats på kandidatnivå togs priset emot av Andreas Quist och Alexander Säll från Chalmers tekniska högskola. I sin uppsats identifierar de faktorer som har betydelse för att öka graden av cirkularitet för elektriska stadsbussar.

– Uppsatsen uppmärksammar ett område som kommer att bli allt viktigare framöver. Drivkrafter, förutsättningar och utmaningar kartläggs på ett tydligt sätt som är till nytta för branschen, motiverar juryn.

Priset för bästa uppsats på masternivå gick i år till två arbeten.

Den ena av uppsatserna handlar om tillgänglighet i förhållande till efterfrågestyrd trafik och är skriven av Albin Reinhardt från Linköpings universitet. Uppsatsen tar bland annat upp hur planerare och medborgare upplever tillgänglighet på olika sätt.

– Uppsatsen lyfter på ett mycket värdefullt sätt fram den efterfrågestyrda trafikens potential och utmaningar för människor som bor i städernas ytterområden, säger juryn i sin motivering.

Delat förstapris på masternivå går även till Juan Manuel López Vásquez från Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad vid KTH. Författaren visar i uppsatsen på hur efterfrågestyrd kan kombineras med annan kollektivtrafik i områden med låg efterfrågan för att ge bättre servicenivå till en lägre kostnad.

– Det här är ett mycket aktuellt område med ett fortsatt stort behov av kunskap. Uppsatsen har hög relevans för ansvariga aktörer, motiverar juryn.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)