Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Viktig seger för turistbussbranschen

Sveriges Bussföretag välkomnar uppgörelsen mellan Europaparlamentet och EU:s ministerråd om kör- och vilotider för bussförare i turist- ich beställningstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Att Europaparlamentet och EU:s ministerråd i veckan kom överens om ändrade kör- och vilotidsregler för bussförare i turist- och beställningstrafik är en viktig seger för turistbussbranschen. De nya reglerna kommer att minska stressen och ge förarna bättre förutsättningar att anpassa körningarna efter verkligheten. Men viktigast av allt är att EU:s institutioner en gång för alla erkänner att förutsättningarna skiljer sig mellan buss- och lastbilstrafik. Det framhåller Sveriges Bussföretag i en kommentar till uppgörelsen som vi tidigare presenterat (klicka här).

– Erkännandet av att buss- och godstrafik har olika förutsättningar är något vi från Sveriges Bussföretag tillsammans med våra systerorganisationer inom EU har arbetat med i över tjugo år. Nu ges förarna ett större mandat att anpassa körningarna efter passagerarnas behov och förutsättningarna längs vägen. En lastbil kan stanna och rasta i princip var som helst – det går inte med en buss full av gäster, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

Förändringarna i korthet

En utökning av den så kallade tolvdagarsregeln även till inrikes trafik;

En möjlighet att mer flexibelt dela upp den obligatoriska 45-minutersrasten i två delar om minst femton minuter vardera (vilket möjliggör fler kombinationer än idag);

Möjlighet att skjuta upp dygnsvilan med en timme vid ett tillfälle under en resa som är minst sex dagar, förutsatt att den totala körtiden under dagen inte överstiger sju timmar.

Bussföretagen menar att dagens regelverk inte passar den oförutsägbara verkligheten för turist- och beställningstrafiken. Regelverket upplevs ofta stelbent och tar inte hänsyn till att saker kan hända längs vägen, vilket skapar stress hos förarna.

Samtidigt konstaterar bussföretagen att de nya reglerna inte kommer all lösa alla situationer som kan dyka upp. Däremot ger de möjligheter till en bättre anpassning till varje enskilt köruppdrag.

Sveriges Bussföretag applåderar också digitaliseringen av de kontrolldokument som ska finnas i bussen under resor utomlands. Det är en förändring som dock kan ta lite tid eftersom den ska undersökas närmare av EU-kommissionen.

– De bussföretag som kör turist- och beställningstrafik lever med en enorm regelbörda som inte är harmoniserad inom EU, och varje steg för att förenkla detta är principiellt viktigt, säger Anna Grönlund.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)