Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kräver oberoende utredning om miljarder till bussterminal

David Stenergard, näringspolitisk expert inom infrastruktur vid Stockholms Handelskammare. Foto: Stockholms Handelskammare.

Upprepade gånger har slutnotan för stora infrastruktur-satsningar i Stockholm blivit miljarder dyrare än beräknat. Det konstaterar Stockholms Handelskammare som nu kräver en oberoende utredning av bland annat två satsningar inom kollektivtrafiken. En av dessa är bussterminalen vid Slussen i Stockholm där den ursprungliga budgeten var 1,4 miljarder men där kostnaderna nu är på väg mot sju miljarder.

– Idag silar vi miljoner och sväljer miljarder. Vi måste lära oss av våra misstag, så att vi kan fatta framtida investeringsbeslut på rätt grunder och därmed säkerställer att skattebetalarnas pengar hanteras ändamålsenligt, säger David Stenergard, näringspolitisk expert inom infrastruktur vid Stockholms Handelskammare.

”Byggandet av nya Slussen har varit ett av de senaste årens mest uppmärksammade projekt – en satsning som drabbats av betydande förseningar och enorma kostnadsökningar jämfört med de ursprungliga beräkningarna. Än idag är det omöjligt att få reda på vad slutnotan kommer att landa på”, skriver Handelskammaren i ett pressmeddelande.

I januari rapporterade Svenska Dagbladet att kostnaderna för den bussterminal som just nu byggs i Katarinaberget vid Slussen i Stockholm fortsätter att skena. Den senaste inofficiella uppskattningen ligger på nära sju miljarder kronor.

Spårväg City är ett av de projekt som Stockholms Handelskammare vill granska. Foto: Ulo Maasing.

Den ursprungliga budgeten från 2014 löd på 1,4 miljarder, 2020 hade kalkylerna stigit till tre miljarder och vintern 2022/2023 presenterades en ny budget för bygget på totalt 5,7 miljarder kronor.

Samtidigt som kostnaderna har skenat har bygget försenats allt mer. När bygget startade 2018 hette det att terminalen skulle vara klar 2023. Nu är risken stor att terminalen inte öppnas förrän 2026.

Ett annat exempel på skenande kostnader som handelskammaren pekar på är bygget av en avloppsledning mellan Bromma i västra Stockholm och Henriksdal i östra, en tredje bygget av Spårväg City.

Nu vill Handelskammaren att Region Stockholm och Stockholms stad ger en oberoende utredare i uppdrag att analysera varför kostnaderna har dragit iväg.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)