Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina bantar organisationen

Nobina bantar sin organisation. Foto: Ulo Maasing.

Landets största bussföretag Nobina bantar organisationen. Förutom att ett antal vakanta tjänster inte kommer att tillsättas sägs ett 40-tal medarbetare inom Nobina upp.

Totalt berör ett 60-tal medarbetare inom Nobina av förändringar och lagda varsel. Förutom de vakanta tjänsterna får andra nya eller förändrade roller och ett 40-tal medarbetare sägs upp, uppger Nobinas kommunikationschef David Erixon för bussmagasinet.se.

– Bakgrunden är en samlad effekt av inflation och kostnadsökningar samt ett tufft läge på marknaden. Det har lett till neddragningar i trafiken och ett resande som inte riktigt har återhämtat sig efter pandemin. Det handlar om en anpassning till de förutsättningar vi ser på marknaden, förklarar David Erixon.

Ett tydligt exempel på den förändrade marknaden är kollektivtrafiken i Region Stockholm, SL-trafiken. SL genomför just nu dramatiska nedskärningar i sin trafik med många busslinjer som läggs ner, samtidigt som andra får en reducerad trafik. Nobina har kommande vinter trafikstart på två stora avtal i SL-trafiken. Avtalen omfattade ursprungligen trafik med cirka 530 bussar, ett antal som nu reducerats på grund av SL:s stora nedskärningar.

Ett annat exempel är tätortstrafiken i Sundsvall som Nobina kör på uppdrag av Din Tur. Där har var femte passagerare försvunnit, jämfört med innan pandemin, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).

Enligt David Erixon är Nobinas bedömning i nuläget att ytterligare varsel inte kommer att bli aktuella.

– Varsel och uppsägningar är aldrig enkla beslut. Även om de har stor påverkan för den enskilda medarbetaren, bedömer vi att de inte innebär någon större påverkan på vår verksamhet. Det handlar om att öka vår effektivitet, sänka våra kostnader och rusta oss för framtidens utmaningar, säger David Erixon.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)