Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Serviceresor: Nöjda resenärer men ökad trygghet efterlyses

De som reser med servicetrafiken i Värmland ger både färdtjänst och sjukresor högre betyg än genomsnittsbetyget i landet som redan det är högt. Foto: Värmlandstrafik.

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men samtidigt känner en mindre grupp resenärer sig otrygga. Det framgår av årets upplaga av rapporten ANBARO, Svensk Kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik.

Rapporten visar att majoriteten av resenärerna över lag är mycket nöjda med sina resor. 90 procent av resenärerna anger att de är nöjda med beställningen och resan sammantaget. Det sammanfattande betyget för beställning visar att totalt 90 procent är nöjda. Färdtjänstresenärer är något mer nöjda än sjukresekunderna.

91 procent av resenärerna tyckte att väntetiden vid beställning via telefon var rimlig.

Nöjdheten med bemötandet vid beställning ligger på 93 procent, och 93 procent är nöjda med förarens bemötande.

Andelen resenärer som kom fram i tid eller högst fem minuter för sent är 94 procent.

Årets rapport har extra fokus på skillnader mellan resenärer som ger ett högt jämfört med ett lågt betyg för tryggheten i serviceresor. De otrygga är en mindre grupp resenärer som ofta reser med serviceresor men som upplever att det inte fungerar för dem. De tycker att de får sämre bemötande och att det är svårt att beställa digitalt. De är yngre, reser oftare och reser till resmål med större krav på tidspassning. En större andel av de otrygga beställer inte heller sin resa själva.

– Man kan ana att den här gruppen är individer med funktionsnedsättningar som gör att de har mindre möjligheter att styra sitt liv jämfört med andra sjukrese- och färdtjänstresenärer. Det kan påverka upplevelsen av trygghet och därmed nöjdheten, säger Mattias Andersson, projektledare för ANBARO.

Klicka här för att ladda ner rapporten från Svensk Kollektivtrafik.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)