Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Svenska vägar allt sämre

Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen: Det svenska vägnätet lever inte upp till de krav Natomedlemskapet ställer. Foto: Albin Händig, Transportföretagen.

Det svenska vägnätet blir allt sämre och underhållet halkar efter allt mer. Det visar Transportföretagens kommande årliga analys över tillståndet för landets statliga vägar. Från 2022 till 2023 ökade underhållsskulden med 2,6 miljarder kronor, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. Elva procent av de statliga vägarna var förra året i mycket dåligt skick, enligt Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår.

Det är fjärde året i rad som Transportföretagen presenterar analysen som visar att de pengar som används till vägunderhåll inte räcker för att minska underhållsskulden.

För att stoppa en fortsatt ökning av underhållsskulden krävs 2,3 miljarder extra varje år.

– Och då har vi inte börjat betala av på underhållsskulden, endast stoppat fortsatt förfall, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

– Om vi fortsätter med dagens medel till vägunderhåll väntas underhållsskulden öka från dagens 19,1 miljarder kronor till 46 miljarder kronor år 2033 och andelen mycket dåliga vägar kommer att öka från 11 procent 2023 till 25 procent 2033.

Marcus Dahlsten framhåller också att Sveriges Natomedlemskap ökar kraven på bättre vägar.

– Vår analys visar att vårt svenska vägnät, som är byggt av generationer före oss, inte lever upp till de krav som Natomedlemskapet ställer på oss. Det behövs en långsiktig och finansierad underhållsplan för det svenska vägnätet med målet att halvera underhållsskulden till år 2030, säger han.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)