Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara elbussar i SL-trafiken 2035

Förra året var endast två procent av bussarna i SL-trafiken elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Samtliga bussar som kör åt SL i Region Stockholm kommer att vara eldrivna till år 2035 bedömer SL. 2023 utgjorde elbussarna knappt två procent av bussflottan i SL-trafiken. Senast 2026 är det slutkört med biogas och etanol i SL-trafiken. Men en rad faktorer kan bromsa satsningen på elbussar. Dit hör bland annat krav från totalförsvaret. Det konstaterar SL i en redovisning av läget när det gäller elektrifieringen av bussflottan i Storstockholm.

En stor del av elektrifieringen ska ske i samband med att nya trafikavtal börjar gälla. Mellan 2024 och 2026 kommer SL att förnya sju trafikavtal och massor av batteridrivna bussar att sättas i trafik.

Det innebär att andelen elbussar i SL-trafiken kommer att öka från två procent förra året till omkring 50 procent.

Först ut är avtalet för Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna med 184 elbussar. Trafikstarten är i augusti. Ett halvår senare, i januari 2025, startar trafikavtalen för Nacka Värmdö samt Huddinge Botkyrka Söderort med 70 respektive 120 elbussar. Nästa år väntas också trafikavtalet för Tyresö och Handen starta. Där kommer en majoritet av bussarna att vara eldrivna.

Bara el 2035
På onsdag fattar politikerna i regionens trafiknämnd beslut om ytterligare tre stora avtalsområden med planerad trafikstart under 2026. Det är Stockholms innerstad och Lidingö, Södertälje Nykvarn samt Järfälla Upplands Bro. Eftersom SL där kräver emissionsfria bussar kommer då hälften av alla bussar i SL-trafiken att vara eldrivna.

2029 följer så nya avtal för Sigtuna Upplands Väsby samt Ekerö. Då blir 60 procent av alla SL-bussar eldrivna. Nästa steg är 2031 då trafikavtalen för Norrort och Norrtälje ersätts med nya avtal. Därmed blir 75 procent av alla SL-bussar eldrivna. Kvar finns då fyra avtalsområden som förnyas 2034 och 2035. Då blir SL:s busstrafik helt elektrifierad.

Brasklapp
Men SL lägger också in en brasklapp när det gäller elektrifieringen och pekar på att det finns många omvärldsfaktorer som kan påverka tidplanen.

Dit hör tillgången på elbussar som motsvarar SL:s krav, tillgång på el vid depåerna, kostnader för batteribyten samt införande av självkörande (autonoma) bussar. SL pekar också på att många bussleveranser i landet har försenats under de senaste åren.

Men nya eller tuffare krav från andra delar av landet kan också påverka hur snabbt elektrifieringen går eller hur omfattande den blir.

Det kan gälla totalförsvaret, där SL:s bussar ska kunna användas bland annat för utrymning. Men det handlar också om SL:s förmåga att vara självförsörjande utan tillgång till el, krav på möjligheter till snabbladdning eller batteribussar är tunga vilket kan vara ett problem på vissa gator och vägar.

SL lyfter också fram ändrade krav på social hållbarhet vid tillverkning av batterielektriska bussar, batterier och battericeller.

SL:s prognos för drivmedel i bussflottan åren 2023–2035. Biogas och etanol fasas ut senast 2026 ur flottan. Klicka på diagrammet för att se det i större format. Diagram: Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)