
Keolis i Göteborg har infört nya tjänstepaket där bland annat ramtiden för förare på tretton timmar har tagits bort. Foto: Ulo Maasing.
Ändrade tjänstepaket med bland annat avskaffade ramtider på tretton timmar har bidragit till att fler söker sig till bussföraryrket. De avskaffade ramtiderna är en av flera åtgärder som trafikföretaget Keolis har genomfört i Göteborg när man nu infört nya tjänstepaket.
Företaget kartlade i höstas tjänstepaketen, förarnas önskemål och möjliga förbättringar. I samråd med facket Kommunal resulterade analysen i ett nytt tjänstepaket som började gälla den här månaden.
– Det här är ett av de bästa tjänstepaketen jag sett sedan jag började i bussbranschen, säger Erling Lauge, skyddsombud vid Kommunal.
Det nya tjänstepaketet innebär bland annat att Keolis går ifrån den ramtid på tretton timmar som kollektivavtalet tillåter. Istället införs en maxtid om tiotimmar, restid inräknad, på sammanhängande tjänster. Vidare tar Keolis bort de så kallade trepasstjänsterna eftersom de av förarna upplevdes ge för långa arbetsdagar. Keolis har även återinfört det av många förare uppskattade deltidsschemat på 70 procent som har en längre sammanhängande ledighet.
– Det är väldigt roligt att det nya tjänstepaketet tagits emot så väl och att det även har bidragit till att locka nya förare till Keolis. Vi behöver dock fortfarande fler förare så arbetet fortsätter både med att rekrytera och att utbilda nya bussförare, säger Richard Kirchner, produktionsdirektör på Keolis.
Oj, man har tagit till sig vad som behövs för att få folk? Ja det var ju litet oväntat, men väldigt bra gjort. Kanske ändå lite som en bekännelse under galgen? Hoppes att Keolis linje får spridning till andra bolag så vi pensionärer kan åka buss även i framtiden. 😉
Sent skola syndarna vakna! Det här är inte ett decennium för tidigt, och likt ovanstående får jag verkligen hoppas att andra kan inse faktum och följa efter.
Utmärkt att 70%-tjänsterna kommit tillbaka. Det var ett mycket bra schema! Det går ju om man vill.
I Lund har dem utökat 3-pass-tjänsterna enligt önskemål. Jag förstår inte riktigt för någon enkätundersökning har inte genomförts vem som är för och emot? Personligen tycker jag att ramtiden blir längre på arbetsplatsen. Jag och andra bussförare är emot och vill ej ha 2 raster. Alla bor inte i Lund vilket medför pendlingstiden till arbetet är lång. Punkt slut!
Lägg av med dessa lögner!
Fortfarande finns det massvis med delade tjänster på många av Keolis depåer, där ramtiderna är fortfarande på 12-13 timmar per dag.
Även ramtiden på 10 timmar är väl mycket för oss som kör buss i stadstrafik!
Vem försöker Keolis och Kommunal lura?!