Med pandemin i ryggen har EU-kommissionen tagit fram ett förslag som ytterligare ska stärka rättigheterna för resenärerna. Men förslaget kommer kraftigt att öka riskerna för arrangörerna, förklarade Oscar Sundås, Sveriges Bussföretag, på ett av seminarierna på Busstorget i Tylösand.
Text och foto: Paula Isaksson
På Busstorget som ägde rum under två dagar i Tylösand presenterade Oscar Sundås, branschutvecklare i Sveriges Bussföretag, vad som är på gång inom beställningstrafik- och bussresebranschen. Bland annat tog han upp EU-kommissionens förslag på förändringar i passagerarnas rättigheter vid paketresor. Förslaget som är ute på remiss är en följd av pandemin och kritiseras för att föra med sig ökade risker för researrangörerna.
– Med de utökade rättigheterna vill EU-kommissionen säga att man har gjort något för resenärerna efter pandemin. Men pandemin var en extraordinär situation och att skriva om lagstiftningen utifrån den är inte rimligt, konstaterade Oscar Sundås.
En av de saker som förslaget innebär är begränsa möjligheterna för arrangörer att begära förskottsbetalning av kunderna. EU-kommissionens förslag innebär att arrangören får ta ut 25 procent vid bokningstillfället och resterande belopp tidigast 28 dagar innan avresa.
– I och för sig är det så här som många bussresearrangörer jobbar idag. Men vi ser samtidigt att den här tydliga begränsningen kommer innebära att de i vissa fall måste göra avsteg vilket kan försvåra deras arbete.
”Helt omöjligt”
En annan del av förslaget rör rätten till avbokning som idag gäller vid extraordinära eller oundvikliga omständigheter på resmålet. Enligt EU-kommissionen bör regeln även tillämpas vid extraordinära eller oundvikliga omständigheter på resenärens hemort eller avreseort.
– Helt omöjligt, menade Oscar Sundås.
– För det första är det väldigt svårt att definiera vad som menas med extraordinära och oundvikliga omständigheter. Det är också orimligt att ni som kör bussresor och brukar plocka upp resenärer på tio, femton orter längs vägen ska väga in och ta ansvar för vad som kan hända på deras avreseorter.
Förslaget innehåller också förtydligande om hur researrangörerna får påtvinga resenärerna vouchers eller värdebevis. Dessutom vill EU-kommissionen se nya återbetalningstider för tjänsteleverantörer. Om de inte fullgör sin del av paketresan ska de bli skyldiga att betala tillbaka till researrangören inom sju dagar. Detta för att arrangören i sin tur ska hinna betala tillbaka till resenären inom lagstadgade 14 dagar.
– Det här är ett positivt förslag för branschen, men det är svårt att se hur det ska kunna fungera i verkligheten. Det handlar inte bara om väldigt korta återbetalningstider utan också om leverantörer i olika länder, konstaterade Oscar Sundås.
Kör- och vilotider
En stor seger för branschen är dock de beslut som kom före jul angående kör- och vilotider för turist- och beställningstrafik, som Oscar Sundås också berättade om på Busstorget. Bland annat ska tolvdagarsregeln inte längre bara gälla internationellt utan också nationellt. Dessutom kommer 45-minutersrasten kunna delas upp i två delar om minst 15 minuter, istället för dagens 15 plus 30 minuter. Det kommer också bli möjligt att skjuta upp dygnsvilan med en timme.
– Besluten ska fortfarande bekräftas i olika instanser men vi hoppas det blir klart innan EU-valet. Det är kanske inte de mest genomgripande förändringarna, men principiellt är det viktigt att vi fått erkännandet att bussbranschen har särskilda förutsättningar och inte kan slås ihop med åkeribranschen. Det här öppnar för att busstrafiken kan få fler särskilda regler på sikt.
Slutligen presenterade han Sveriges Bussföretags årliga medlemsenkät som frågar om utvecklingen inom turist- och beställningstrafiken. Enkäten besvarades av 106 företag och visar att två av tre företag har ökat sin omsättning under 2023. Bäst har det gått för beställningstrafiken där 90 procent av företagen tror på en ökande eller åtminstone oförändrad marknad de närmaste fem åren.
– Det visar på en fortsatt stark utveckling efter pandemin, kommenterade Oscar Sundås.
Bland researrangörerna tror enligt enkäten ungefär hälften på en svag ökning, och en tredjedel på en oförändrad marknad. En femtedel befarar en nedgång.
– Om man jämför beställningstrafiken med researrangörsverksamheten kan man se att utvecklingen är ojämn
Lämna ett svar