Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busstorget: Arrogans i Stockholm, samarbete i Göteborg om miljözoner

Johan Dufva, Sveriges Bussföretag: Stockholms stad går bakvänt tillväga. Foto: Ulo Maasing.

Det finns en tydlig skillnad mellan Stockholm och Göteborg när det gäller införande av tuffare miljözonsregler. I Stockholm har den politiska majoriteten i staden i praktiken valt att driva igenom miljözon 3 i konfrontation med stora delar av näringslivet och transportsektorn. I Göteborg har staden aktivt samarbetat med bland andra bussbranschen.

Samma dag som Busstorget i Tylösand inleddes blev det klart att EU-kommissionen inte har några invändningar mot att Stockholm inför miljözon klass 3 i delar av city. Zonen klubbas den 6 maj i stadsfullmäktige och införs den 31 december. Den innebär att bensin- och dieseldrivna fordon, inräknat bussar, ska förbjudas i ett 20 kvarter stort område i Stockholms city.

Bland andra Sveriges Bussföretag har arbetat för att zonen inte ska bli verklighet så snabbt.

– Vi är inte emot effektiva klimatåtgärder. Men är det här effektivt, frågade Sveriges Bussföretags Johan Dufva på ett av seminarierna på Busstorget.

– Här går staden bakvänt tillväga. Man har hittat en lösning och försöker att motivera den. Normalt är ju att man söker en lösning när man har identifierat ett problem. Den politiska majoriteten i stadshuset har lagt makten över trafikfrågorna hos Miljöpartiet och borgarrådet Lars Strömgren.

Kristoffer Arvidsson, Interbus: Många politiker vet inte hur miljövänlig bussen är. Foto: Ulo Maasing.

Fyra godkända bussar
Johan Dufva konstaterade dock att de ursprungliga planerna på den nya, tuffare miljözonen var mer omfattande än vd som nu kommer att genomföras och omfattade då också hela Gamla Stan och Blasieholmen som. Det hade inneburit att ett stort område i praktiken hade stängts för turistbussar.

– I Sverige finns idag endast en eldriven klass 3-buss, och fyra gasbussar. Övriga får inte köra i miljözon 3, konstaterade Kristoffer Arvidsson från turistbussföretaget Interbus.

– Många av politikerna i Stockholm vet inte hur miljövänlig bussen är idag. Zonen blir kontraproduktiv och kommer att leda till en ökad trafik med mindre fordon. Man vill slippa utsläpp av kväveoxider, men de mopedburna matbuden släpper ut mycket mer än bussarna.

– Men Lars Strömgren har ju sagt att vi i Stockholm har en fantastisk tunnelbana som resenärerna kan ta in till centrum, påpekade Johan Dufva.

– Ska resenärer som kryssningspassagerare eller teaterbesökare från andra delar av landet tvingas byta utanför centrum blir det oattraktivt att välja bussen, svarade Kristoffer Arvidsson.

Arrogant
Även han betonade att bussföretagen inte är emot tuffa miljökrav.

– Men då måste förutsättningarna finnas på plats i form av infrastruktur, laddplatser med mera. Vi får till svar från Strömgren att det är upp till företagen att fixa det. Men enbart Cityterminalen skulle kräva en enorm effekt. Ska vi göra som vid Slussenbygget där den stora lyftkranen drivs med el från gigantiska batterier som körs till och från laddning på dieseldrivna lastbilar.

– Jag upplever Lars Strömgren som väldigt arrogant och att han saknar vilja att lyssna, sa Kristoffer Arvidsson.

Christer Pettersson, vd, Bivab: Jag tror på dialog. Foto: Ulo Maasing.

Göteborg
I Göteborg är bilden en annan, framkom det på seminariet på Busstorget. Där har Miljöpartiet ansvaret för klimat- och miljöfrågorna men samarbetsklimatet är helt annorlunda det i Stockholm.

– Vi har länge haft ett väldigt bra samarbete med staden och andra i ”Buss i Göteborg”, berättade Christer Pettersson, vd för Bivab.

– I Göteborg finns en vilja att tillsammans lösa frågor och problem. Man tar lärdom av Stockholm. Jag tror på en dialog.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)