Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Stororder på elektriska BRT-bussar; Oljestat storsatsar på elbussar; Mer bränsleceller i Tyskland.
Belgien: Den spanska busstillverkaren Irizar har fått en stor order på eldrivna BRT-bussar till Belgien. Det är det flamländska trafikföretaget De Lijn som har tecknat ramavtal med Irizar om upp till 100 elbussar av modell Irizar ie Tram till BRT-projekt i Limbourg och Kortrijk.
BRT står för Bus Rapid Transit, högklassig busstrafik som till största delen går på egen väg, har en hög reshastighet och hög kapacitet.
Åtta busstillverkare lämnade anbud i De Lijns upphandling.
De Lijn är ett samhällsägt trafikföretag med en vagnpark på cirka 2 250 bussar och 400 spårvagnar som trafikerar närmare 1 000 linjer. Antalet anställda är närmare 8 000.
Azerbajdzjan: Den tidigare sovjetrepubliken Azerbajdzjan är en stor producent av olja och naturgas. Men nu planerar landet att byta ut 3 000 bussar med förbränningsmotor mot lika många elbussar. På sikt ska alla bussar i storstaden Baku och den halvö som staden ligger på elektrifieras.
De bussar som i samband med elektrifieringen tas ur trafik där ska flyttas till andra delar av landet för att senare även där bytas ut mot elbussar.
För kinesiska busstillverkare öppnar sig här en ny, stor marknad. Idag köper Azerbajdzjan elbussar från tre olika kinesiska tillverkare för att jämföra dem och se vilken leverantör som är bäst. Fordonstillverkaren BYD investerar just nu i en monteringsanläggning för elbussar i Azerbajdzjan. Kapaciteten kommer att vara 500 nya bussar om året.
Tyskland: Flera städer i Tyskland fortsätter att investera i vätgasdrivna bussar. Lokaltrafiken i Cottbus har nu beställt 46 bränslecellsbussar från den nordirländska busstillverkaren Wrightbus. Bussarna ska användas dels i stadstrafiken i Cottbus, dels i regiontrafik kring staden.
Bussarna är av modell Kite Hydroliner och de första ska levereras mot slutet av det här året. Kapaciteten är upp till 90 passagerare och bussen har axlar från ZF samt en bränslecell från Ballard på 70 kW. Beroende på version är batterikapaciteten 30 eller 45 kWh och antalet vätgastankar på 350 bar är fyra eller sex.
Wrightbus har tidigare levererat bränslecellsbussar tillö Tyskland, dels till Köln, dels till Heimsberg.
Lämna ett svar