Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljözon 3 klubbad i Stockholm

Stockholms kommunfullmäktige klubbade på måndagskvällen införandet av MIljözon 3 i delar av innerstaden.

”Tondövt” säger branschorganisationen om måndagskvällens beslut av Stockholms stadsfullmäktige på måndagskvällen att från nyårsafton införa Miljözon 3 i delar av Stockholms centrum. Redan tidigare har stadens planer fått stark kritik från en rad näringslivs- och branschorganisationer, bland annat Sveriges Bussföretag.

Inom ett område innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan i Stockholms city kommer då enbart rena elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6, bränslecellsfordon samt laddhybrider som är tunga lastbilar eller bussar med utsläppsklass Euro 6 att tillåtas.

En rad branschorganisationer, däribland Sveriges Bussföretag och Svensk Handel har motsatt sig planerna men anser sig ha blivit kallsinnigt eller likgiltigt bemötta av trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Det moderata oppositionsrådet Dennis Wedin säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att han avser att begära att länsstyrelsen prövar lagligheten i beslutet.

– Man bara forcerar fram detta. Då är det rimligt med en laglig prövning, säger han.

– Detta är ett flagrant exempel på plakatpolitik som knappast kommer att hjälpa klimatomställningen, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel med anledning av måndagskvällens beslut.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)