Sex tunga europeiska bransch-organisationer vill att EU ska rikta ett starkt politiskt och ekonomiskt stöd till kollektivtrafiken. I ett brev till ledande beslutsfattare i EU lyfter organisationerna fram de åtgärder som man anser är viktigast för att stärka kollektivtrafiken så att den kan fungera som ett verktyg för att nå EU:s gemensamma ekonomiska, sociala och miljömål. ”Det är ett styrkebesked att persontransportsektorns organisationer tar ett gemensamt initiativ”, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.
Kollektivtrafiken i EU har över 50 miljarder resenärer årligen. Organisationerna begär inför EU-valet att EU tar fram en deklaration för hur man ska stärka kollektivtrafiken.
De pekar på att kollektivtrafik är det mest hållbara, effektiva, inkluderande och demokratiska alternativet för daglig mobilitet i städerna. Den ger människor tillgång till arbete, utbildning, vård och kultur. Och den skapar jobb.
Brevet är ställt till EU:s transportkommissionär Adina Valean, Karima Delli, ordförande i EU-parlamentets transportkommitté och Belgiens transportminister Georges Gilkinet som också är ordförande i EU:s ministerråds arbete för transportfrågor.
Fokus
I brevet framhåller organisationerna att de under EU-parlamentets nya mandatperiod, 2024 – 2029, vill se en fokusering på den lokala kollektivtrafiken, både när det gäller medborgarnas dagliga mobilitet men också för att nå EU;s ekonomiska, sociala och hållbarhetsmål.
Brevskrivarna vill att kollektivtrafikens strategiska betydelse ska beaktas i alla EU-initiativ som gäller städerna. Man vill också ha en särskild deklaration från EU där kollektivtrafikens positiva betydelse lyfts fram och man efterlyser att finansiellt stöd för satsningar på kollektivtrafik.
– Det är ett styrkebesked att organisationerna tillsammans tar initiativ och riktar politikernas uppmärksamhet på de fördelar som kollektivtrafiken ger hela det europeiska samhället. Förhoppningsvis blir det inte bara en stark signal till dagens politiker i Bryssel utan också till dem som nu kandiderar i stundande EU-val, säger Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag, ledamot i den svenska delegationen för UITP:s EU-kommitté samt vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté.
– Det finns många frågor som är viktiga för kollektivtrafiken som nu ligger på EU:s agenda. För busstrafikens del räcker det med att nämna körkortsdirektivet och bussförarbristen samt diskussionerna kring klimat- och hållbarhetskrav på bussar, kommenterar Anna Grönlund,
De sex organisationerna bakom brevet är verkliga tungviktare när det gäller europeisk kollektivtrafik. EMTA (European Metropolitan Transport Authorities) representerar trafikhuvudmän i 21 länder; EPTO, (Association of European Passenger Transport Operators) är privatägda större företag som kör kollektivtrafik; Eurocities är mer än 200 städer i 38 länder, och POLIS är ett innovationsnätverk i drygt 120 städer. Brevet har också undertecknats av den internationella kollektivtrafikunionen UITP och den internationella vägtransportunionen, IRU.
Lämna ett svar