Av de nyregistrerade bussarna i Sverige kommer nästan en femtedel, 19 procent, att vara eldrivna i år. Andelen ökar under de kommande åren, samtidigt som andelen gasbussar minskar kraftigt enligt myndigheten Trafikanalys prognos när det gäller fordon för vägtrafik. Myndigheten pekar på att den i fjol hastigt avskaffade elbusspremien innebär att andelen nya elbussar kommer att minska i år.
Trafikanalys tar varje år fram korttidsprognoser för personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar. Årets prognoser gäller tiden 2024 – 2027.
När det gäller nyregistrerade bussar bedömer Trafikanalys att 19 procent kommer att vara eldrivna i år. Andelen kommer sedan att öka till 36 procent år 2027. De nyregistrerade gasbussarna utgör tio procent i år och minskar sedan till 3,5 procent 2027.
De elbussar som nyregistrerats de senaste åren har nästan uteslutande varit stadsbussar. Gasbussar har varit regionbussar, medan nyregistreringen av mindre bussar och långfärdsbussar nästan uteslutande har varit dieselbussar.
I fjol registrerades drygt 300 elbussar i Sverige. Sedan elbusspremien för stadsbussar med bara några veckors varsel togs bort i augusti förra året kan elbusspremie endast sökas till region- och långfärdsbussar. Men utbudet av sådana bussar är idag begränsat, konstaterar Trafikanalys. Därför räknar myndigheten med att andelen nya elbussar kommer att minska något i år.
Lämna ett svar