
En av Keolis´ elbussar i Göteborg. Keolis är etablerad elbusskund hos Svenska Neoplan. Nu beställer Keolis ytterligare 150 MAN elbussar och 21 biogasbussar från MAN. Foto: U(lo Maasing.
Keolis Sverige har beställt sammanlagt 171 nya bussar hos Svenska Neoplan. 150 av bussarna är eldrivna. Samtliga bussar är tillverkade av MAN och ska levereras till Keolis för trafik i Göteborg, Lund, Landskrona och Storstockholm. Leveranserna sker under det fjärde kvartalet i år samt under 2025 och 2026.
Totalt omfattar ordern bussar av fyra typer:
24 tolvmeters elbussar MAN Lion´s City E, klass 1, till Lund, Landskrona och Göteborg;
Totalt 126 eldrivna ledbussar, 18 meter, MAN Lion´s City E, klass 1 med fyrhjulsdrift till Göteborg och Stockholm och klass 2 till Göteborg;
21 tolvmeters biogasbussar, MAN Lion´s City, klass 2 till Göteborg.
Samtliga bussar till Göteborg och Stockholm är utrustade med digitala backspeglar. Samtliga elbussar har dessutom maximal batterikapacitet för att bland annat vara robusta när vinterkylan sätter in.
Batterikapaciteten för elbussarna är 480 kWh för tolvmetersbussarna och 640 kWh för ledbussarna.
Elbussarna är utrustade med centralmotorer och de eldrivna ledbussarna har drivning på två axlar. Samtliga bussar har avancerade system för förarstöd och är anpassade för de kommande kraven om cybersäkerhet genom MAN:s nya elektriska plattform ELSA. Bussmodellen, Lion’s City E, vann det prestigefyllda priset Bus of the Year 2023.
– Vi är glada att försätta vår elektrifieringsresa tillsammans med Svenska Neoplan och MAN där vi tillsammans bygger kompetens och resurser för att leverera en tyst och partikelfri kollektivtrafik med hög tillgänglighet på ett kostnadseffektivt sätt, säger Karl Orton, Fleet direktör på Keolis.
– Vi är mycket glada och stolta över förtroendet som Keolis visar Svenska Neoplan genom denna stora beställning av nya MAN-bussar till flera städer i Sverige och att få vara delaktiga och leverera långsiktig tillgänglighet till Keolis vilket ger större utrymme till att utveckla kollektivtrafiken framåt, säger Joakim Bay, vd för Svenska Neoplan AB.
– Snart rullar det över 650 MAN elbussar i de svenska städerna.
Jag och mina kollegor kör de i stadstrafiken i Stockholm, sen de kom till oss, nästan 2 år
detta är en samling av kommentarer from mig och mina kollegor
de nya busarna inte så bra för förare, som arbetsplats
gamla förarplats var mycket bättre, mera utrymme
-trångt på förar platsen, man har svårt att komma in och ut
-när du sätter sig bakom ratten och ställer in stolen att når pedaler
man kan inte vrida stolen dvs. sig själv mot trafikanter pga. rattstången som är mellan benen
– svag servo, tung fram och svårt att vrida på ratten
-broms och gas pedaler sitter högre upp och har olika höjder, så vi måste mera lyfta ben för att kunna jobba med den, dvs. mera ansträngande
– saknas retarder spak vid ratten för att underlätta inbromsningen, den ska vara standard inte som option
-sol gardinerna fram och på vänster sida är inte tillräcklig breda mot A stolpen
man blir ständigt blandad av solen, den lila extra som finns i stolpen täcker väldig lite
– väldig choka A stolpar, tar mycket av synfältet och tillsammans med vänster spegel som är väldigt stort när är placerad ner istället att hänga uppifrån som höger spegel
stort trafik fara, speciellt vid övergångställe
-sist men inte minst Elbuss som har oljevärmepanna för värme system
när den är ur funktion man fryser
– liten täcken på instrument panel som lyser när trafikanter trycker stannar knap, man skulle göra den nån
den som är bra är
-de är rymliga för trafikanter
-bra AC när den fungerar