
Det stora internationella sightseeingföretag Big Bus Tours sätter i sommar in 40 eldrivna sightseeingbussar varav 20 Ankai från Kina. Foto: Bg Bus Tours.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: elektrisk sightseeing kommer stort; fler ”spårvagnar” från Irizar; hybridbussarna lever och frodas.
Storbritannien: Big Bus Tours med bas i Storbritannien gör anspråk på att vara störst i världen när det gäller sightseeing med bussar som har öppen takvåning, open-topbussar. Företaget kör sightseeing i mer än 25 städer och har en flotta på över 500 open-topbussar.

Big Bus Tours konverterar 20 av sina open-topbussar till eldrift. Samma sak gör Golden Tours som förvandlar dieselbussar från Volvo till elbussar. Foto: Equipmake.
Nu satsar Big Bus Tours på att elektrifiera sina sightseeingbussar. I sommar sätter man in 20 nya, batteridrivna dubbeldäckare från kinesiska Ankai i Paris och Wien.
London får lika många eldrivna open-topbusssar, men där handlar det inte om helt nya fordon. Istället har bussföretaget konverterat 20 bussar från diesel- till eldrift. Konverteringen har gjorts av det brittiska företaget Equipmake. Med de nya eldrivna open-topbussarna har Big Bus Tours nu 51 elbussar i sin flotta.
Equipmake är specialiserat på att konvertera dieselbussar till eldrift och fick nyligen ett uppdrag från en annat brittiskt företag att konvertera deras open-topbussar. Det är sightseeingföretaget Golden Tours som vill konvertera tio Volvo B5 som kör sightseeing i London. Ordern är en uppföljning på en tidigare order som Golden Tours placerade hos Equipmake i februari.
Spanien: Den spanska busstillverkaren Irizar fortsätter att ha framgångar med sin futuristiskt designade elbuss ie tram. Den senaste ordern på ie tram kommer från franska Baskien och omfattar sju 18-meters ledbussar och fyra 12-metersbussar.
Bussarna ska trafikera två BRT-liknande linjer i regionen. Det är en befintlig linje som ska förlängas från dagens 8,5 kilometer till 13,5 kilometer och en 12 kilometer lång linje som ska få ökad turtäthet.
Regionen fick sina första Irizar ie tram redan 2019.
Polen: Den polska storstaden Krakow tillhör busstillverkaren Solaris storkunder. Stadens lokaltrafikföretag, MPK Kraków, har nu närmare 600 Solarisbussar i sin vagnpark. Och fler blir det.
MPK Kraków och Solaris har nu tecknat avtal om leverans av 37 Solaris Urbino lätthybridbussar för leverans under det första halvåret nästa år. Bussarna ska ersätta några av de äldsta bussarna i trafikföretagets vagnpark. 25 av dem ska gå i ren stadstrafik, de övriga i förortstrafik.
MPK Kraków har också en stor flotta fullelektriska bussar från Solaris.
Lämna ett svar