
I Kalmar Län står 50 sönderskjutna biogasdrivna minibussar men frågan om ersättning till trafikföretagen är oklar. Foto: KLT.
Sedan gastankarna på tre minibussar som gick i trafik för Kalmar Länstrafik, KLT, exploderat fick 50 minibussar sina gastankar sönderskjutna av försvarsmakten. Nu står de 50 bussarna hos trafikföretagen. Vem som ska stå för kostnaderna hänger i luften och trafikföretagen får ligga ute med stora belopp.
– Vi får inga tydliga besked och inga pengar som vi verkligen är i stort behov av, säger Niclas Aronsson, vd på Vikbolandets taxi, till Sveriges Radio P4 Kalmar.
Hans företag har fått nej från försäkringsbolaget som menar att de sönderskjutna gastankarna inte är någon olycka som täcks av försäkringen.
Många av de trafikföretag som berörs är små och hårt pressade ekonomiskt.
De bussar som det gäller är i praktiken resultatet av KLT i samband med sina trafikupphandlingar för nästan tio år sedan krävde att minst sextio procent av bussarna skulle drivas med biogas, resten med HVO. Upphandlingen resulterade i 75 procent biogasdrivna bussar och 25 procent HVO-drivna.
Biogas var också det som gällde för ett 50-tal minibussar för serviceresor och närtrafik vid en upphandling för omkring fem år sedan. Men bussar som klarade KLT:s krav fanns inte på marknaden.

I regionens rapport ”Biogasresan i Kalmar län” med underrubriken ”Biogas 2021 – Guldruschen” berättar KLT om hur man tillsammans med Fiat utvecklat de aktuella bussarna.
Samarbete KLT och Fiat
Valet föll då på minibussar av modell Fiat Ducato. Men bussarna var för tunga för att klara de krav som KLT ställde när det gällde passagerarkapacitet. Därför byggdes de om för att bli lättare. Bland annat ersattes gastankarna av stål med komposittankar. KLT och Fiat samarbetade om detta.
– Vi hade stor nytta av goda förkunskaper och breda kontakter på marknaden då vi tillsammans med Fiat utvecklade kaross och stomme för att få in biogas, hjälptank och stolar till en bil av viss storlek som vi behövde men som inte fanns. Fiat fick vi kontakt med via en lokal återförsäljare av husbilar, byggda på deras kaross, berättar Conny Karlsson, affärsutvecklingschef på KLT, i regionens rapport ”Biogasresan i Kalmar län”.
– Då gjorde man förändringar på fordonet. Dels den här konverterade gastanken. Man gick från stål till komposit och då blev det en lättare. Det gjordes också förändringar när det gäller invändig klädsel i form av stolar och golv. Sådant som också påverkar vikten, säger KLT:s trafikdirektör Mattias Ask i en intervju i tidningen Barometern.
Han vill dock inte gå med på att KLT har ett ansvar för bussarnas konstruktion och utformning.
– Vi gör omvärldsspaningar. För att säkerställa att det finns fordon inom de respektive fordonsklasserna. Men det är inte vi som fattar beslut om hur tillverkarna ska tillverka fordonet. Vi har arbetat för säkerställa att det fanns fordon som kunde levereras. Men det är inte vi som fattar beslut om vilken typ av material det ska vara i golv eller stolar, eller vad är det för typ av gastank som ska finnas, säger Mattias Ask till Barometern.
Nu pågår två externa utredningar om explosionerna och sönderskjutningarna av de 50 minibussarna. Bussarna står avställda. Och trafikföretagen är i limbo och vet inte vem som i slutändan ska stå för kostnaderna.
Lämna ett svar