Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt tungt för busstillverkaren Ebusco

Svealandstrafiken tog i april emot sin första elbuss från den ekonomiskt tyngda busstillverkaren Ebusco. Foto: Svealandstrafiken.

Problemen fortsätter att tynga den holländska elbusstillverkaren Ebusco. Företaget har tvingats skriva ner sina prognoser från i våras och gick med en förlust på 64,7 miljoner euro (cirka 757 miljoner kronor) under första halvåret. Första halvåret i fjol var förlusten 35,8 miljoner euro. Rörelseresultatet försvagades från ett minus på 43,5 miljoner euro (527 miljoner SEK) första halvåret i fjol till ett minus på 60,7 miljoner euro (711 miljoner SEK) i år. Det framgår av Ebuscos halvårsrapport som presenterades på onsdagsmorgonen.

Samtidigt som förlusterna ökade minskade omsättningen från 41,7 miljoner euro under första halvåret 2023 till 38 miljoner euro i år. Redan tidigare i sommar gick Ebusco ut med en varning att man inte skulle nå den planerade omsättningen på 345 miljoner euro för helåret 2024.

– Inledningen av året är en besvikelse, kommenterar Peter Bijvelds, Ebuscos grundare och en av företagets båda vd:ar.

Under halvåret levererade Ebusco endast 98 bussar, samtidigt som orderboken uppgår till 1 662 bussar.

Leveransförseningarna är många och stora. Viten och skadeståndskrav från kunder uppgick under halvåret till 10,4 miljoner euro, 122 miljoner SEK. Förseningarna innebär också att Ebuscos intäkter från service, underhåll och reservdelsförsäljning blev mindre än planerat.

För att öka produktionen har Ebusco satsat på en ny strategi som innebär att företagets modell 3.0 också ska monteras externt av partners i Kina. Men enligt rapporten har uppstartsproblem med detta bidragit till att företaget fortsatt har halkat efter när med produktionen.

– Trots det har det visat sig vara rätt strategi att arbeta med externa tillverkare, skriver Ebusco i halvårsrapporten.

Att arbeta med externa tillverkare är en del av den plan för att vända utvecklingen som Ebusco nu arbetar med. För att finansiera planen för Ebusco nu diskussioner med investerare och långivare.

Enligt planen ska företaget gradvis öka produktionstakten till 40 – 50 bussar i månaden i slutet av 2025.

Flera stora svenska bussoperatörer har beställt bussar från Ebusco. För drygt ett år sedan beställde exempelvis Keolis 50 bussar från Ebusco med leverans under andra halvåret i år. Svealandstrafiken har beställt 36 bussar från Ebusco för leverans i år. Connect Bus har beställt 47 elbussar från Ebusco och Nobina har lagt stora order till sin trafik i Sverige, Danmark och Norge.

Enbart beställningarna från Svealandstrafiken, Keolis och Connect Bus motsvarar hela Ebuscos produktion under nio månader med nuvarande produktionstakt.

Det är inte bara bussproduktionen som är en utmaning för Ebusco. Inte heller leveranserna av system för energilagring och mobila energicontainers har hållit planerad leveranstakt.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)