Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppmärksammad biljettsatsning blir dyrare

Den mycket uppmärksammade Tysklandsbiljetten blir dyrare. Foto: Ulo Maasing.

Snart åker priset upp på den uppmärksammade biljetten Deutschlandticket i Tyskland. För 49 euro i månaden, cirka 550 kronor, kan den som har biljetten resa obegränsat på all lokal och regional kollektivtrafik i hela Tyskland. Biljetten infördes i maj förra året, men på måndagen enades transportministrarna i de tyska delstaterna om att höja priset på biljetten från årsskiftet. Ekonomin håller inte. Hur stor prisökningen blir kommer att beslutas i oktober.

Inför måndagens möte talade många om att en prishöjning redan i höst.

Både förra året och i år ställde regeringen i Berlin och delstatsregeringarna upp med 1,5 miljarder euro vardera för att finansiera Tysklandsbiljetten. Totalt alltså tre miljarder euro, 34 miljarder kronor, per år.

Men eftersom biljetten infördes i maj förra året höll regeringen i Berlin inne med 350 miljoner euro, fyra miljarder kronor, och gör så än. Tidigast 2026 kan de pengarna betalas ut – men om så kommer att ske är osäkert. Innan dess kommer det nämligen att vara val till förbundsdagen, den tyska riksdagen. Ingen vet hur en kommande regering kommer att ställa sig.

Den tyska motsvarigheten till Svensk Kollektivtrafik, VDV, har redan tidigare varnat för att Tysklandsbiljetten kan få omfattande, negativa konsekvenser för kollektivtrafiken. Även Sveriges Bussföretags motsvarighet BDO har sänt ut stark varningssignaler.

De båda organisationerna varnar för att biljetten skapar ett ekonomiskt underskott som på sikt hotar hela den tyska kollektivtrafiken.

Efter måndagens möte är kritiken från VDV skarp.

– Regeringen i Berlin kommer inte att klargöra de centrala frågorna om finansieringen av Tysklandsbiljetten förrän i slutet av 2026. Dessutom vill regeringen uppenbarligen gradvis dra sig ur medfinansieringen och flytta över mer av det ekonomiska ansvaret till delstaterna, säger VDV:s ordförande Ingo Wortmann.

– Det var regeringen i Berlin som tillsammans med delstaterna beställde Tysklandsbiljetten från oss. Och den som beställer måste också betala. Och betala så länge erbjudandet finns.

– Man får intrycket att regeringen i Berlin inte längre helt står bakom Tysklandsbiljetten eller har underskattat finansieringsfrågorna, säger Wortmann.

Många anser biljetten vara en succé som har lockat fler till kollektivtrafiken. Men Ingo Wortmann har tidigare talat om en Pyrrhusseger – på många håll har nämligen kollektivtrafiken skurits ned.

– Vi har en häftig biljett, men bussar och tåg kör mer sällan, sa han till etermedieföretaget SWR nyligen.

Deutschlandticket infördes som en uppföljning på en kampanjbiljett som infördes under tre månader sommaren 2022. Den gav resenären tillgång till obegränsat resande i den lokala och regionala kollektivtrafiken i hela Tyskland för nio euro, en dryg svensk hundralapp, per kalendermånad.

På Persontrafikmässan i Göteborg den 5 – 7 november kommer Oliver Wolff, vd för VDV, att föreläsa om bakgrunden, upplägget, utmaningarna, resultaten och orosmolnen kring Deutschlandticket.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)