Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bilen vinner terräng och kollektivtrafiken backar i väst

Kollektivtrafiken tappar och bilen vinner mark i Västra Götaland. Foto: Eddie Löthman.

Bilåkandet ökar och resandet med kollektivtrafiken minskar något. Fler än tidigare tror dessutom att det kommer att fortsätta så. Det visar Västtrafiks årliga stora attitydundersökning, Hållplats 2024. Utvecklingen av resandet är alltså på väg åt fel håll för att det nationella målet om en minskning av utsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030 ska kunna nås. Likaså branschens mål att fyra av tio motoriserade resor då ska göras med kollektivtrafik.

Västtrafiks undersökning bygger på svar från mer än 4 000 personer i Västra Götaland.

Jämfört med förra året tror fler av de tillfrågade att de kommer att resa mer med bil i framtiden. Fler än tidigare tycker också att det är mer prisvärt att åka bil, jämfört med kollektivtrafik. Och fler säger att de kör bil helt enkelt för att de gillar det.

– Det är allvarligt att bilen fortsätter ha en så stark ställning med tanke på lokala, regionala och nationella mål. Jag tycker att rapporten ger oss tydliga signaler på att det behövs effektivare styrmedel för att göra hållbart resande ännu mer attraktivt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Samtidigt som bilen rycker fram och kollektivtrafiken backar visar undersökningen på att det bland västsvenskarna finns ett starkt stöd för hållbara satsningar. Närmare tre av fyra vill se ökade investeringar i kollektivtrafiken, och närmare två av tre anser att kollektivtrafiken bör prioriteras mer i stadsplaneringen.

En majoritet av västsvenskarna anser också att klimatomställningen går för långsamt och att åka kollektivt och mindre bil anses vara det viktigaste som individen kan göra för att minska koldioxidutsläppen. Men man lever inte som man lär.

Enligt rapporten kan arbetsgivarna ha en viktig roll för en hållbar omställning. 30 procent av de tillfrågade i undersökningen uppger att deras arbetsgivare idag ger dem goda förutsättningar för att resa hållbart. Men dubbelt så många säger att de skulle välja att resa mer med kollektivtrafiken om arbetsgivaren subventionerade deras periodbiljett.

– Företag och organisationer kan vara en viktig pusselbit för att ge den hållbara omställningen en rejäl skjuts. Vi vill stötta företagen att erbjuda hållbara resor och utvecklar just nu vårt företagserbjudande så att det blir ännu enklare att vara kund hos oss, både som företag och som resenär, säger Lars Backström.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)