Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Europeiskt projekt med bränslecellsbussar avslutat

I det stora europeiska projektet med vätgasbussar ingick också att få fram bränslecellsdrivna dubbeldäckare, som här i London. Foto: Ulo Maasing.

Det stora europeiska utvecklingsprojektet för vätgasdrivna bussar, JIVE, har nu avslutats. Projektet inleddes 1997 och finansierades av flera aktörer, bland andra EU. Inom ramen för projektet har 131 vätgasdrivna bränslecellsbussar i Tyskland, Italien, Nederländerna och Storbritannien satts i trafik. Ett parallellt projekt, där Sandviken skulle ingå och med namnet JIVE2 fortsätter fram till nästa sommar.

Enligt projektledningen för JIVE har projektet uppnått flera viktiga resultat. Bland annat har man nått målet att priset för en tolvmetersbuss som drivs med vätgas ska landa på under 650 000 euro (drygt 7,5 miljoner kronor). I projektet har man också överträffat det mål som sattes upp att vätgasförbrukningen skulle vara mindre än 6,5 kilo/100 kilometer.

Antalet leverantörer av bränslecellsbussar har också ökat avsevärt och de första bränslecellsdrivna dubbeldäckarna har satts i trafik. Kunskapsspridningen om vätgasbussar har också ökat.

Sandviken
Parallellt pågår sedan 1998 ett annat liknande projekt, JIVE2, där också Sverige och Sandviken ingick från början.

Ursprungligen var det tänkt att Sandviken skulle trafikeras med tolv bränslecellsbussar inom ramen för projektet. Men fler än två har inte levererats. Det är två bränslecellsbussar som Transdev beställde från Solaris på uppdrag av X-trafik i samarbete med Sandvikens kommun till ett pris på cirka sex miljoner per buss.

Vi befäster vår ställning som landets mest spännande plats för fossilfria och utsläppsfria transporter, sa 2018 Peter Kärnström(S), kommunalråd i Sandviken.

Gick inte att tanka
De två bussar som köptes in levererades 2021 och var tänkta att sättas i trafik i slutet av 2021. Bussarna fungerade alldeles utmärkt. Men det fanns en hake. De gick inte att tanka.

Månaderna gick och blev till år. Först i januari 2022 stod det klart att företaget Hynion skulle förse de vätgasdrivna bränslecellsbussarna i Sandviken med vätgas. Företaget skulle samtidigt ta över stadens tankstation för vätgasfordon och leverera vätgas till både bussar och lastbilar.

Stationen hade öppnats i december 2017 av Sandvik AB.

– Vätgastankstationen är förberedd för tyngre fordon som bussar och lastbilar. Att Region Gävleborg satsar på bränslecellsdrivna bussar bekräftar Sandviken som en kompetenshub i Sverige för vätgas- och bränslecellsteknologi och bidrar dessutom till renare luft, förklarade Mats W Lundberg, hållbarhets­specialist på Sandvik Materials Technology.

Kompetensen i hubben missade dock att stationen inte klarade att tanka bussar. Om vätgasbussarna i Sandviken någonsin kommer i reguljär trafik är i skrivande stund oklart. I våras gjorde Vetenskapsradion ett stort reportage om den ambitiösa mångmiljonsatsningen i Sandviken: Vätgasfiaskot i Sandviken: miljonsatsningen på miljöbussar – som inte gick att tanka.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)