Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gävleborg: Mångmiljonsatsning på vätgasbussar som stod stilla

Vätgasbussarna poserar utanför tankstationen i Sandviken. Men stationen klarade inte att tanka vätgasbussar. Foto: Hynion.

”Någonstans har det gått snett”. Det säger Andreas Eriksson chef för X-trafik i Gävleborg i Vetenskapsradion Klotet i Sveriges Radio. Han uttalar sig om regionens satsning på vätgasbussar i Sandviken för flera år sedan. Två bussar à sex miljoner kronor köptes in. Bussarna fungerade visserligen från start 2021. Men de gick inte att tanka.

Enligt planerna skulle de första vätgasdrivna bussarna i ordinarie trafik i Sverige börja rulla på Sandvikens gator i slutet av 2021 (klicka här).

Ambitionerna var höga.

– Gävleborg ska gå före i den gröna omställningen och det gör vi i denna fråga. I Gävleborg har vi, tillsammans med lokala och regionala företag, särskilt goda förutsättningar. Det är klart att vi ska driva utvecklingen framåt och testa tekniken, sa regionstyrelsens dåvarande ordförande Eva Lindberg (S) i november 2020.

– Det känns fantastiskt kul att kunna introducera den här nya tekniken i Sandviken. Att köra vätgasbussar i Gävleborg kommer ge oss unik erfarenhet och bidra direkt till vårt mål att göra kollektivtrafiken ännu grönare. Det är också ett steg mot framtiden till hela Gävleborgs län, förklarade Johnny Struwe, då Fleet Manager på Transdev Sverige.

Tankning av vätgasbuss. Det förutsätter dock att tankstationen klarar så stora fordon som en buss. Foto: Solaris.

Någon trafikstart för de två inköpta vätgasbussarna bev det dock inte mot slutet av 2021. Det var dock inte något fel på bussarna, men de kunde inte tankas. Månaderna gick och blev till år.

Först i januari 2022 stod det klart att företaget Hynion skulle förse de vätgasdrivna bränslecellsbussarna i Sandviken med vätgas (klicka här). Företaget skulle samtidigt ta över Lindes vätgastankstation i Sandviken för att leverera vätgas till både bussar och bilar.

Då, i mitten av januari 2022, förklarade Hynion att man arbetade med att planera för en permanent lösning för tankning av bussarna. När trafiken skulle starta fanns visserligen en tankstation för vätgas i Sandviken. Men den klarade inte så stora fordon som en buss, konstaterar Vetenskapsradion.

– Vi missade att ställa frågan, säger Jan Lahenkorva (S) som i regionstyrelsen var för att köpa in vätgasbussarna.

Men eftersom alla fordon mår dåligt av att stå stilla långa perioder hamnade de två bussarna på verkstad. Nu har en av bussarna efter årslånga förseningar testats i trafik under två veckor. Sedan gick den sönder och hamnade på verkstad.

Klicka här för att höra Vetenskapsradions stora reportage  ”Vätgasfiaskot i Sandviken: miljonsatsningen på miljöbussar – som inte gick att tanka”.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)