
Stockholmarna återvänder efterhand till kontoret, men samtidigt skärs kollektivtrafiken ned kraftigt. Foto: Ulo Maasing.
Kontoret spelar åter en nyckelroll i arbetslivet, men samtidigt skär SL ned kollektivtrafiken kraftigt. ”Krångel och kaos i kollekitvtrafiken är ett hot mot regionens konkurrenskraft”, säger Daniella Waldfogel, vd för näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare mot bakgrund av en ny rapport från handelskammaren.
Rapporten visar att kontoret är på väg att göra comeback som arbetsplats i Storstockholm, samtidigt som distansarbetet minskar, sakta men säkert. Men hos vissa grupper har hemarbetet bitit sig fast. I fjol arbetade anställda på kontor i genomsnitt 3,29 dagar per vecka från kontoret. I år är det 3,45.
Artikeln fortsätter efter diagrammet.
SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, har samtidigt gjort dramatiska nedskärningar i kollektivtrafiken. SL har hänvisat till ett minskat resande eftersom många människor har valt bort kontoret och istället arbetat på distans.
Förra veckan konstaterade Stockholms Handelskammare att kollektivtrafiken i Stockholm har återhämtat sig långsammare efter pandemin än i övriga nordiska huvudstäder.
– Ett underbetyg till regionens politiska ledning. Åtgärder behöver vidtas för att stimulera resandet så att Stockholms näringsliv kan stärkas på sikt, kommenterade då Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms Handelskammare.
Handelskammarens nya rapport visar att kontoret åter spelar en nyckelroll i arbetslivet, men under förändrade villkor. Mer än hälften av tjänstemännen i Stockholms län arbetar nu på kontoret fyra dagar i veckan eller mer. Det är en tydlig uppgång jämfört med förra året.
– Tvärtom vad många trodde för några år sedan har kontoret snarast ökat sin betydelse för samarbete, lärande, känslan av sammanhang och som verktyg för rekrytering, säger Daniella Waldfogel.
Samtidigt som SL har gjort drastiska nedskärningar har pendlingen till kontoret fått ökad betydelse. Nästan 75 procent av de anställda anser att välfungerande kollektivtrafik och smidiga kommunikationer är viktigare nu än tidigare.
– Det måste gå att ta sig till och från kontoret på ett rimligt sätt. Krångel och kaos i kollektivtrafiken är inte bara ett problem för den enskilde pendlaren, utan på sikt ett hot mot utvecklingen och konkurrenskraften i hela vår region, säger Daniella Waldfogel.
I Stockholm går kollektivtrafiken i motsatt riktning.
– Den 19 augusti trädde SL:s nya tidtabell i kraft. Genom ett trollslag försvann var sjätte innerstadsbuss – en kapacitetsförlust som märks.Att kollektivtrafiken ständigt blir lite sämre håller för många av oss på att bli ett etablerat faktum. Ska stockholmarna välja kollektivtrafiken i lika hög utsträckning även framåt måste en ambitionshöjning till. Den inslagna vägen är en återvändsgränd, skriver Carl Bergkvist i Handelskammarens nyhetsbrev.
Lämna ett svar