
Kommer inte. Connect Bus har beslutat att bryta sitt avtal med Ebusco om leverans av 47 elbussar till stadstrafiken i Växjö. Bild: Ebusco.
Bussföretaget Connect Bus avbryter samarbetet med den krisdrabbade holländska busstillverkaren Ebusco. Istället väljer Connect Bus en ny, ännu inte offentliggjord, leverantör av elbussar. ”Avtalet med den nya leverantören är klart och vi räknar med att bussarna ska vara i trafik i Kronoberg om ett år”, säger Connect Bus Sveriges vd Jonas Kempe till bussmagasinet.se.
I december förra året skulle totalt 47 nya elbussar sättas i trafik i Kronoberg. Dessa beställdes i september 2022, med god tidsmarginal till trafikstarten i december 2023, framhåller Connect Bus och Länstrafiken Kronoberg gemensamt.
Beställningen från Connect Bus omfattade 29 tolvmetersbussar och 18 ledbussar om 18 meter.
Sedan beställningen har leveranserna från Ebusco till Connect Bus, liksom till andra bussföretag, drabbats av många och upprepade förseningar. Ebusco har också en mycket pressad ekonomisk situation. Dessutom bedömer Connect Bus och Länstrafiken Kronoberg att det finns fortsatt mycket stora osäkerhetsfaktorer kring leveransplanen. Om den överhuvud taget går att fullfölja.
Spekulationerna om en konkurs för Ebusco har den senaste tiden blivit allt vanligare, både i Sverige och bland bussföretag i övriga delar av Europa.
Ebusco är inte den enda bussleverantör som drabbats av stora leveransförseningar, vilket bussmagasinet nyligen rapporterat om i en ingående artikel.
I och med att Connect Bus har beslutat sig för att sparka Ebusco har företaget också skrivit avtal med en ny leverantör av elbussar. Tillverkaren uppges vara en av världens största busstillverkare, och kan leverera körklara elbussar till Kronoberg med trafikstart i augusti respektive september 2025.
– Vi kommer att inom en nära framtid uppge vilken bussleverantör det gäller, säger Jonas Kempe, vd för Connect Bus Sverige, till bussmagasinet.se.
Fram till att de nya elbussarna levereras kommer de gamla stadsbussar som i huvudsak har trafikerat Växjö stadstrafik att bytas ut mot bättre, begagnade bussar.
Jonas Kempe bekräftar att Connect Bus kommer att ställa ekonomiska krav på Ebusco. Han avböjer dock att precisera hur stora dessa krav är.
– Vi har en pågående dialog med företaget, men helt klart handlar det om ganska stora belopp. Vi har drabbats av betydande direkta merkostnader för att hålla igång trafiken. Vi har tvingats köra med gamla gasbussar i Växjö vilket har inneburit stora kostnader för reparationer och underhåll. Till det kommer höga kostnader för biogas, säger Jonas Kempe.
Till det kommer naturligtvis ersättningskrav på Ebusco för att man inte klarat avtalade leveranser. Det handlar sannolikt om mångmiljonbelopp i viten.
Jonas Kempe betonar också att företaget haft ett bra samarbete med Länstrafiken Kronoberg i samband med leveransförseningarna och deras konsekvenser.
– Vi har mötts av förståelse för att den här situationen ligger utanför vår kontroll och Länstrafiken begär inte heller några viten, säger Jonas Kempe.
– Det är oerhört beklagligt att vi hamnat i denna situation. Vi är dock övertygade om att vi fattat helt rätt beslut att byta leverantör utifrån rådande omständigheter så att våra resenärer ska få elbusstrafik så fort det är praktiskt möjligt.
Pär Welander, trafikdirektör på Länstrafiken Kronoberg, framhåller också parternas samförstånd.
– Vi är eniga med Connect Bus i den här frågan, och tror att detta blir den bästa lösningen, även om vi också tycker att det är beklagligt och väldigt tråkigt att elbussarna dröjer ytterligare. Det viktigaste för oss är att vi fortsatt kan utföra trafiken och erbjuda våra kunder hållbara, trygga och bekväma resor med stadstrafiken, vilket blir möjligt med denna lösningen, säger han.
Blir väl kinesiskt skit som vanligt, Yutong eller Byd.
Skräp som inte håller i längden.