
Nikkaluoktaexpressen i Norrbotten lyfts fram som ett bra exempel i Tillväxtverkets rapport om hållbart turistresande. Foto: Hörvalls Buss.
Flera lagar hindrar eller bromsar idag ett hållbart turistresande, inte minst med buss. Paketreselagen, resegarantilagen, kollektivtrafiklagen och taxitrafiklagen är idag utformade så att kan hindra innvoationer och en utveckling av besöksnäringen. Det konstateras i en ny studie från Tillväxtverket. Rapporten pekar också på en rad goda exempel på lokala lösningar, flertalet av dem i samarbete med bussföretag och ansvariga för kollektivtrafiken.
Nikkaluoktaexpressen i Norrbotten, restaurang- och nattklubbsbussar i Sälenfjällen, X-linjen och flera andra satsningar i Värmland. Det är några av de goda exempel som lyfts fram i Tillväxtverkets rapport om regelverk som hindrar ett hållbart turistresande.
Men även om det finns ett antal goda, lokala exempel på hur bussföretag, besöksnäring, kollektivtrafikmyndigheter och destinationer har skapat lösningar för ett hållbart turismresande är hindren många, konstaterar rapporten.
Rapportens författare pekar ut fyra lagar som hindrar ett hållbart resande. Det är paketreselagen, resegarantilagen, taxitrafiklagen och kollektivtrafiklagen.

Tillväxtverkets rapport tar upp både hinder för ett hållbart turistresande och goda exempel på lösningar från olika håll i landet.
Paketreselagen och resegarantilagen kan hindra affärsutveckling och innovation, slår rapporten fast. Anledningen är att lagarna är komplicerade och samtidigt ställer strikta krav som medför höga kostnader och en tung administrativ börda. Det kan avskräcka företag från att erbjuda paketresor eller sammanlänkade researrangemang som skulle göra det enkelt för turister att besöka destinationer, inte minst i glesbygden.
Resegarantilagen är inte anpassad till svenska förhållanden, fortsätter rapporten. Lagen skapar en orimligt stor belastning för företagen och hindrar utvecklingen av nya, miljövänligare resealternativ.
Taxitrafiklagen passar inte dagens behov, heter det vidare i rapporten. Lagen ställer strikta krav som begränsar småskalig och lokal transportverksamhet. Det gör det svårt att erbjuda hållbara transportlösningar för sista-milen-transporter och transporter mellan besöksmål, särskilt på destinationer som saknar kommersiell taxi eller allmän kollektivtrafik.
Kollektivtrafiklagen är främst inriktad på vardags- och arbetsresor. Men rapportförfattarna anser att den även skulle behöva täcka in de unika och säsongsbundna transportbehov som besöksnäringen har. Det gäller särskilt i regioner med en stor besöksnäring. Där kan kollektivtrafiken ha en viktig roll för att göra det möjligt med hållbara turistresor.

Restaurang- och nattklubbsbussen i Sälenfjällen lyfts i rapporten fram som en bra lösning. Foto: SkiStar/Destination Sälenfjällen.
Goda exempel
Rapporten pekar inte bara på problem och utmaningar. Den lyfter också fram femton goda exempel där olika aktörer har mött utmaningarna med kreativa och innovativa lokala lösningar. I många av lösningarna är bussföretag engagerade. Rapporten redovisar både utmaningar och lärdomar när det gäller de olika lösningarna.
Nikkaluoktaexpressen är ett exempel. Många turister kommer med tåg eller flyg till Kiruna, för att sedan söka sig vidare till Kungsleden och Nikkaluokta fjällstation. Nikkaluoktaexpressen körs av Hörvalls buss, vår sommar och höst och är anpassad till tåg- och flygtider i Kiruna.
Skistars restaurang- och nattklubbsbuss i Sälenfjällen är ett annat exempel som presenteras i rapporten. Sälenfjällen har förutom en skidbuss också etablerat en restaurang- och nattklubbsbuss som kör linjetrafik kvällar och nätter. Destination Sälenfjällen har hittat en samfinansieringsmodell där den större aktören SkiStar tar en del av kostnaderna, men även Destination Sälenfjällen och dess
medlemmar är med och bidrar.
Flera trafiklösningar i samarbete mellan Värmlandstrafik och Nobina lyfts också fram i rapporten. Den efterfrågestyrda X-linjen i Sunne är en av dessa. Rapporten lyfter som en stor framgångsfaktor fram ett bra samarbete mellan Värmlandstrafik och besöksnäringen. Sommarlinjen till naturreservatet Glaskogen och Mixtrafiken, där skolskjutsar öppnas även för andra resenärer är andra exempel från Värmland.
Lämna ett svar