
Civila kontroller har haft en stor betydelse för att minska fuskåkningen i Västtrafiks zon A. Samtidigt ökar Västtrafiks intäkter med betydande belopp. Foto: Eddie Löthman.
Fuskåkningen i kollektivtrafiken i Västsverige minskar. Samtidigt ökar Västtrafiks biljettintäkter. Hittills i år har ökningen varit 100 miljoner kronor. Västtrafik har vidtagit flera åtgärder för att minska fuskåkandet, men avgörande har testet med civila biljettkontrollanter varit. Nu har Västtrafik beslutat sig för att fortsätta med de civila kontrollerna.
Andra åtgärder har varit påstigning genom framdörren på bussarna och kommunikationskampanjer. Resultatet är att intäkterna från biljettförsäljningen bedöms ha ökat med 100 miljoner kronor mellan januari och augusti i år.
– Det är glädjande att se hur fuskåkningen minskat till följd av olika insatser, inte minst civila biljettkontroller, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Sedan den 5 februari i år har Västtrafik utfört ett test med civila kontroller och resultaten har varit goda. Västtrafik har nu beslutat sig för att behålla de civila kontrollanterna som en del av den ordinarie verksamheten för biljettkontrollen. De kommer fortsätta jobba vidare i zon A, det vill säga Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö.
– De civila kontrollanterna har varit en nyckel i att få fler att vilja betala för sig i kollektivtrafiken. Vi har sett väldigt positiva resultat av deras arbete och därför väljer vi nu att behålla den här metoden och fortsätta utveckla den, säger Lars Backström.
Fuskåkningen i Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö bedöms ha minskat med 3-4 procentenheter sedan årsskiftet och ligger i dagsläget omkring 6-7 procent. De civila kontrollanterna har också utfärdat nära hälften, 43 procent, av alla tilläggsavgifter i zon A sedan februari. Detta trots att de uniformerade kontrollanterna är fem gånger fler till antalet.
De civila kontrollanterna har utfärdat 5472 av totalt 12700 tilläggsavgifter i Västtrafiks zon A mellan februari och augusti i år.
Varför fuskar så många svenskar med betalningen för att åka i kollektivtrafiken? För dyrt tycker de och nöjer sig med att andra får betala för bådas biljett? Snattar man lika mycket i livsmedelsaffären, av samma orsak? Sticker Sverige ut i statistiken tro, med fler plankare, snattare, fortkörare, felparkerare och gängkriminella än andra länder, i så fall varför? Kan man göra landet mer laglydigt igen, eller är det kört?