Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på vätgasdrivna bussar

Hyundai är idag den enda koreanska tillverkaren av vätgasdrivna bussar. Foto: Hyundai.

Regeringen i Sydkorea har klubbat en plan som innebär en storsatsning på vätgasdrivna bussar i landet de närmaste åren. Enligt planen ska år 2030 en fjärdedelar av de bussar som går i trafik i storstadsregionerna i Sydkorea vara vätgasdrivna, antingen bränslecellsdrivna eller gå på flytande vätgas. I absoluta tal innebär det 21 200 vätgasdrivna bussar.

Enligt landets miljödepartement år vätgasdrivna bussar särskilt lämpade för längre, regionala linjer eftersom de har en längre räckvidd och kortare tankningstid än batteribussar. Departementet framhåller också att antalet tankstationer för flytande och gasformig vätgas ska byggas ut i regionen kring huvudstaden Seoul.

Miljövinsterna med vätgassatsningen är dock begränsade. Nästan all vätgas i Sydkorea är så kallad grå vätgas och bedömare anser att endast en liten del av den tillgängliga vätgasen år 2030 kommer att vara grön. Grå vätgas produceras ur naturgas i en process som bildar dels vätgas, dels växthusgasen koldioxid. Denna går till mycket stor del ut i atmosfären.

Idag finns endast 1 185 bränslecellsdrivna bussar i landet, men antalet ökar snabbt. Förra året var siffran 650. För att nå målet krävs det dock att antalet vätgasdrivna bussar ökar med omkring 4 000 om året fram till decennieskiftet.

I Sydkorea finns för närvarande endast en tillverkare av vätgasbussar, Hyundai. Företaget aviserade i våras att man skulle öka sin produktion av vätgasbussar till 3 000 om året, bland annat för att möta konkurrensen från kinesiska busstillverkare.

I Europa samarbetar Hyundai sedan 2002 med Iveco Bus om bränslecellsbussar.

Förutom Hyundai ska ytterligare ett företag i Sydkorea starta tillverkning av vätgasbussar mot slutet av året.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)