Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval

Solaris har fått sin tredje order på bränslecellsbussar till Frankfurt. Bild: Solaris.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång med fokus på vätgasbussar: Tredje gången gillt för bränslecellsbussar i Frankfurt; Med bränsleceller i Alperna; Storsatsar på bränslecellsbussar för att möta Kinabussar.

Tyskland: Busstillverkaren Solaris har fått sin tredje order på bränslecellsdrivna bussar till den tyska storstaden Frankfurt am Main. Den nya ordern gäller nio Solaris Urbino 18 ledbussar som har beställts av lokaltrafikföretaget i staden, In-der-City-Bus GmbH (ICB). Leveransen ska ske i juli nästa år.

Sedan tidigare har ICB 23 bränslecellsbussar från Solaris i sin flotta förutom fem batteribussar från samma tillverkare.

Bussarna kommer att drivas av en bränslecell på 100 kW. Vätgasen till bränslecellen lagras i takmonterade tankar.

Solaris hade förra året en marknadsandel i Europa på 44,5 procent när det gäller vätgasdrivna bussar. Företaget har hittills levererat omkring 200 sådana bussar till 24 europeiska städer. Man har också order på ytterligare 600 vätgasdrivna bussar för leverans fram till och med 2026.

Franska Safra har testat si n stadsbuss Hycity i de franska alperna. Foto: Safra.

Frankrike: Den franska busstillverkaren Safra har länge tillverkat bränslecellsbussar. Nu har företaget testat hur en av deras stadsbussar, Hycity, fungerar bland höga berg och djupa dalar, närmare bestämt i Tarentaisedalen i Savogne, Frankrike.

Bussen testades under två dagar i förra veckan på flera linjer som betjänar skidorter i regionen. Testerna visade att bussen klarade även branta motlut utan problem, likaså att köra på 2 300 meters höjd vilket enligt tillverkaren är premiär för en vätgasbuss.

Vädret vid testet var snöfall och -4 grader. Bussen nådde en räckvidd på 350 kilometer på en tankning och förbrukade mindre än sju kilo vätgas per 100 kilometer.

Sydkoreanska Hyundai ökar sin produktion av bränslecellsbussar kraftigt. Bild: Hyundai.

Sydkorea: Den koreanska fordonstillverkaren Hyundai sexfaldigar i år sin produktionskapacitet för bränslecellsbussar. Syftet är bland annat att möta busstillverkare från Kina. Förra året sålde nämligen kinesiska busstillverkare för första gången fler elbussar i Sydkorea än koreanska tillverkare.

Hyundai har nu trappat upp produktionskapaciteten för bränslecellsbussar i sin fabrik i staden Jeonju från 500 bussar förra året till 3 000 i år. I fjol sålde Hyundai 370 bränslecellsbussar men räknar med att nå 1 500 bussar i år. *Den koreanska regeringen subventionerar i år trafikföretagens inköp av sammanlagt 1 720 bussar.

I Europa samarbetar Hyundai sedan 2002 med Iveco Bus om bränslecellsbussar. På Busworld i Bryssels i höstas premiärvisade Iveco Bus sin nya bränslecellsbuss EWay H2.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)