Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Iveco Bus storsatsar på el; Mer kinesiskt i Europa; Indisk elbusstillverkare vill in i Europa.
Frankrike: Busstillverkaren Iveco Bus gör en storsatsning på att öka sin tillverkning av elbussar. Företaget har beslutat att ställa om sin stora fabrik i Annonay i Frankrike för att där producera sina elbussmodeller Iveco E-Way och Heuliez GX ELEC. Hittills har företagets elbussproduktion varit koncentrerad till en annan fransk fabrik, Rorthais.
Den nya produktionslinan i Annonay ska också tillverka den nya bränslecellsbussen Iveco E-way-H2. Dessutom ska anläggningen i Annonay montera batteripaket till Ivecos elbussar. Syftet är, enligt Iveco Bus, att göra det möjligt för företaget att kontrollera hela värdekedjan vid produktion av elbussar.
Nederländerna: De kinesiska busstillverkarnas närvaro i Europa ökar. Ibland med små steg, ibland med stora. CRRC är en gigant i Kina när det gäller tillverkning av tåg, men också en stor busstillverkare.
Utan att göra något större väsen av sig har företaget etablerat sig på den svenska marknaden med 29 15-meters elbussar till Connect Bus i Motala tidigare i år och under namnet YES-EU. Bussarna har sålts till Sverige från YES-EU i Vanda, Finland.
Det har också de fem midibussar som det stora belgiska trafikföretaget De Lijn sätter i trafik i staden Mechelen om några veckor – och med en option på att öka beställningen till ett 50-tal bussar.
I vintras vann CRRC genom YES-EU i Finland en upphandling av 99 elbussar till Bari i Italien. YES-EU. Företaget säljer också likaledes kinesiska Yutongs elbussar i Norden men har sitt huvudkontor i Schweiz och representation i Sverige, Norge, Danmark och Island.
De midibussar som De Lijn har beställt är 2,42 meter breda, 3,3 meter höga samt 8,49 meter långa. Passagerarkapaciteten är 60 personer, varav 18 sittande. Batteripaketet är på 282 kWh.
Indien: Den indiska busstillverkaren JBM Group gjorde Europadebut på Busworld i Bryssel för ett år sedan. Med det signalerade JBM att man vill in på den europeiska bussmarknaden.
Företaget har nu avslöjat att man i vår avser att lansera en batteridriven stadsbuss med europeiska specifikation. Siktet är först inställt på den tyska marknaden. Därifrån avser JBM att expandera till andra europeiska länder.
Företagets europeiske försäljningschef Daniel Fräde sa nyligen på en fackmässa i Frankrike att det europeiska bussföretag söker ett nytt alternativ på marknaden. Han uppgav också att JBM hittills har fått order på 9 000 bussar av olika modeller.
Lämna ett svar