Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya priser ska få fler att resa kollektivt i Kalmar län

Genom att använda biljettpriset vill Kalmar Länstrafik stimulera arbets- och studiependling på relativt korta sträckor. Foto: Kalmar Länstrafik.

Kalmar Länstrafik använder prisinstrumentet för att vinna tillbaka resenärer efter pandemin och att få bilister att välja buss eller tåg. Flera av biljettpriserna i kollektivtrafiken i Kalmar län sänks nästa år. Andra lämnas oförändrade. Det har politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd beslutat. Bakgrunden är att fler än innan pandemin arbetar hemifrån minst en dag i veckan, likaså att Kalmar Länstrafik (KLT) ser en potential att öka arbetspendlingen med kollektivtrafik och minska bilpendlingen på relativt korta sträckor. Idag görs många korta resor med bil med trängsel och parkeringsproblem i städerna som följd.

Priset på 30-dagarsbiljetterna hos KLT är kopplat till priset på enkelbiljetterna. Idag baseras priset på 30-dagarsbiljetten på 40 resor, men nästa år blir det 36 resor. KLT bedömer att biljetten då blir attraktivare och gör att fler väljer 30-dagarsbiljett än att resa på enkelbiljetter.

KLT motiverar ändringen med att behovet att arbetspendla har minskat i regionen. Efter pandemin arbetar 24 procent av invånarna i Kalmar län hemifrån minst en dag i veckan. Med ändringen vill Länstrafiken stimulera till ett ökat resande hos främst arbets- och studiependlare.

På motsvarande sätt ska priset för 365-dagarsbiljetter justeras.

En ökad marknadsandel för kollektivtrafiken och att fler väljer att köpa periodbiljett i stället för enkelbiljetter är andra effekter som KLT räknar med.

Idag är Kalmar län ett av de län som säljer minst periodbiljetter i landet. Hela 92 procent av resorna görs på enkelbiljett. För att styra över mer av resorna till periodbiljetter inför KLT också en avgift på tio kronor för biljettköp ombord.

KLT höjer inte heller biljettpriset för kortare resor, inom två zoner. Anledningen är att man anser att arbetspendling har störst potential att öka i upp till två zoner.På motsvarande sätt avstår KLT också från att höja priset på flexbiljetterna i upp till två zoner. Det är biljetter där kunden kan resa obegränsat under tio dagar på en 30-dagarsperiod.

– Det finns stor potential att öka försäljningen för kortare resor och därför bör inte priset för en till två zoner höjas, resonerar KLT.

Men andra får räkna med prishöjningar: det gäller främst längre resor och seniorbiljetter.

Sammanlagt räknar KLT med att prisförändringarna kommer att öka intäkterna med 4,5 miljoner kronor nästa år, trots att ett oförändrat pris på sommarlovskortet drar ner siffran med nästan 1,2 miljoner.

Den stora intäktsökningen står förändringen av 30-dagarskortet för. Det väntas ge KLT ökade inkomster på 4,2 miljoner kronor under 2025.

Det slutliga beslutet fattas av regionfullmäktige under november.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Varför skall enkelbiljetter över huvud taget vara dyrare per resa än ett periodkort? Varför bör inte alla resenärer betala lika mycket för samma transporttjänst? När biljetter köps i appar skapas ju inget merarbete annat än automatisk databehandling (som kan specificeras och betalas som sådan).

    Dagens system med periodkort för en viss zon är stelbent och missgynnar de som inte arbetar fem dagar i veckan på en bestämd arbetsplats.

    Om någon lämnat bilen på verkstad ett par dagar och provar att åka kollektivt kommer de tyvärr ofta att få betala mera för biljetter än den egna bilen skulle kostat i bränsle. Det lockar inte till att fortsätta resa kollektivt!

    (Min kommentar syftar inte specifikt på KLT.)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)