Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara två bjöd på trafiken i Umeå – stor prisskillnad

Förutom de 25 elbussar som finns i Umeå idag ska Nobina sommaren 2026 sätta in ytterligare 50. Foto: Ulo Maasing.

Det var bara två bussföretag som bjöd på upphandlingen av stadsbusstrafiken i Umeå som vi tidigare rapporterat om. Upphandlingen vanns av Nobina som i juni 2026 tar över från Transdev som idag kör den så kallade Ultratrafiken. Avtalet löper på tolv år och kan inte förlängas. Prisskillnaden mellan de båda företagens anbud var stor.

Omfattningen är 75 tursatta bussar, samtliga elektrifierade. Förutom 25 bussar som Nobina tar över från Transdev ska Nobina investera i cirka 50 nya elbussar. Samtliga nya elbussar ska ha fyrhjulsdrift.

Från början visade fem trafikföretag intresse för upphandlingen och kom in med en anbudsansökan. Det var Connect Bus, Flexbuss, Nobina, Transdev och VR Sverige.

Samtliga företag blev kvalificerade för att få lämna in anbud med undantag för Flexbuss som hade ändrat sig och innan kvalificering meddelade att företaget inte avsåg att delta i upphandlingen.

När anbudstiden gick ut och anbuden öppnades den 4 oktober visade det sig att endast Nobina och Transdev hade lämnat anbud på trafiken.

Därefter genomförde Länstrafiken i Västerbotten en förhandling med båda företagen, gjorde en utvärdering av de båda anbuden och valde sedan ut det för Länstrafiken mest fördelaktiga anbudet. Det innebär att anbudspriset justerades utifrån vissa kriterier.

Men eftersom mer detaljerade uppgifter om priserna är sekretessbelagda på de båda trafikföretagens begäran kan vi endast redovisa det slutliga utvärderingspriset per år:

Nobina: 200 514 809 kronor
Transdev: 299 055 750 kronor

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Trots skriande bussförarbrist väljer Umeå Kommun att anta det prisdumpandet anbudet vilket kommer att leda till en stor brist på bussförare den närmaste framtiden och inställda turer. Tjänstemannaansvaret är inte stort inom Umeå kommun kan man konstatera.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)