Tre examensarbeten om kollektivtrafik på väg prisbelönades på torsdagen på Persontrafik 2024 i Göteborg. I år utsågs två förstapristagare. Bakom priset står Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik.
Priset, som delas ut vartannat år, riktar sig till examensarbeten på kandidat- eller mastersnivå med fokus på kollektivtrafik på väg. De tre examensarbeten som belönas med priset bidrar enligt juryn ”med värdefull kunskap om att mäta kollektivtrafikens konkurrenskraft, skapa hållbara städer genom förtätning och mobilitet, samt utveckla svensk BRT”.
I år går det delade förstapriset till Alice Ingå, Linköpings universitet och Mattias Andersson, Sveriges Lantbruksuniversitet. Tredjepristagare är Edvin Ramberg från Lunds tekniska högskola.
Alice Ingå får priset för sitt examensarbete där hon har utvecklat och jämfört utvärderingsmått för att mäta kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot bilen över tid.
I sin motivering skriver juryn: ”Examensarbetet tar ett välbehövligt helhetsgrepp om kollektivtrafikens relativa attraktivitet i förhållande till bilen. Arbetet utforskar olika utvärderingsmåtts styrkor och svagheter och med långa dataserier har jämförelser kunnat göras över en längre tid. Med bättre kunskap om den relativa attraktiviteten finns potential att målmedvetet arbeta för att öka attraktiviteten i kollektivtrafiken, vilket är till stor nytta för branschen.”
Mattias Andersson har i sitt examensarbete skrivit om hur förtätning och mobilitet kan skapa täta och hållbara städer.
”Arbetet fördjupar kunskaperna om hur kollektivtrafiken kan bidra till att skapa hållbara städer. Problematiken med ytor i staden som inte används effektivt lyfts tydligt fram. Hur offentlig sektor arbetar utifrån begrepp så som attraktivitet, mobilitet och förtätning undersöks och huruvida dessa begrepp genomsyrar planeringen undersöks. En viktig slutsats är att planerare bör kunna konvertera bildominerade ytor till ytor för hållbar mobilitet”, skriver juryn.
Tredjepristagaren Edvin Ramberg får priset för sitt examensarbete om den fortsatta utvecklingen av BRT (Bus Rapid Transit) i Sverige med utgångspunkt från tidigare genomförda projekt.
”Arbetet lyfter fram hur BRT konceptet från större internationella städer kan anpassas till den svenska kontexten. Genom att utgå från guidelines och tidigare studier som genomförts om BRT i Sverige har detta arbete tagit ytterligare steg framåt och visar att den svaga länken i de svenska BRT systemen är infrastrukturen, framför allt i form av ej sammanhängande busskörfält. Arbetet visar att samverkan inte är tillräcklig. Examensarbetet är välskrivet och väl genomfört och ett belyser ett viktigt område för att busstrafiken i svenska städer ska kunna fortsätta att utvecklas”, skriver juryn.
Lämna ett svar