Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förslag: RUT- och ROT-avdrag för resor

Tunga aktörer i svensk kollektivtrafik föreslår ett avdrag à la RUT och R*OT för delade mobilitetstjänster. Foto: Västtrafik.

Bilen innebar en frihetsreform under 1900-talet. Nu behövs en ny frihetsreform där människors behov går hand i hand med kraftigt minskade utsläpp och mer plats i städerna för bostäder, handel, kultur och mötesplatser. Det skriver en rad tunga namn inom svensk kollektivtrafik i en debattartikel i Dagens industri. Bland annat föreslår de skatteavdrag för delade mobilitetstjänster med RUT- och ROT-avdrag som förebild.

De ideer som förs fram i debattartikeln har arbetats fram i en tankesmedja, Rådslaget, som presenterade sina förslag på Persontrafik 2024 i Göteborg nyligen. Förslagen siktar på en ny frihetsreform där individens behov av tillgänglighet förenas med samhällsmål om minskade utsläpp, minskad resursanvändning och attraktiva livsmiljöer.

Bakom Rådslaget står bland andra SL, Skånetrafiken, Västtrafik, Svensk Kollektivtrafik, innovationsprogrammet Shift Sweden. Det är också de högsta cheferna hos dessa aktörer som står bakom debattartikeln i Dagens Industri.

Bland förslagen finns ett skatteavdrag för delad mobilitet liknande RUT-avdragen för hushållsnära tjänster och ROT-avdragen för byggtjänster.

– Det nya avdraget, RES, skulle omfatta traditionell kollektivtrafik, bilpooler, samåkningstjänster med mera. Fördelen jämfört med lösningar som Deutschlandticket i Tyskland är att avdragsmöjligheten omfattar en bredare palett av mobilitetstjänster och därmed kan bidra till att skapa nya marknader för dem som inte har möjlighet att nyttja traditionell kollektivtrafik, samtidigt som den gör kollektivtrafiken mer prisvärd, skriver aktörerna bakom Rådslaget i artikeln i DI.

De föreslår att avdraget införs som ett test under tre – fyra år.

– Det kommer att innebära att fler reser kollektivt vilket förutsätter att också kommuner och regioner är beredda att satsa så att det finns en pålitlig, trygg och utvecklad kollektivtrafik, heter det i artikeln där författarna pekar på fyra punkter:

1. En stark och stabil ryggrad av kollektivtrafik, med tåg, bussar, spårväg, båt och tunnelbana;
2. Nya flexibla tjänster av delade bilar och efterfrågestyrda minibussar (som kan vara självkörande) – i städer såväl som landsbygd;
3. Förbättrade möjligheter att tryggt och enkelt kunna ta sig fram med gång, cykel och delad mikromobilitet;
4. Samhällsplanering för ökad närhet och digitala tjänster som ger tillgång till vård, utbildning, arbete utan att behöva resa.

Här kan du ladda ner Rådslagets rapport.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

1 kommentar »

  1. Skapa en bra kollektivtrafik. Problemet löst.
    Resenärer och förare tillbaka….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)