Det var inte bara stora bussar som visades på Persontrafikmässan i Göteborg den gångna veckan. En intressant nyhet presenterades av U-Lift och Nordic Vehicle, två företag som levererar fordon och utrustning till färdtjänst och annan särskild kollektivtrafik. Det var en helt ny rullstolslyft som både ökar säkerheten för rullstolsburna resenärer och underlättar förarens arbete. På mässan visades lyften monterad i en av Nobinaföretaget Samtrans´ färdtjänstbussar.
Den nya lyften skiljer sig från traditionella bakgavellyftar för färdtjänstfordon. Föraren behöver inte stå på lyftplattan utan står istället bredvid och kontrollerar lyften.
I praktiken är det den ökade elektrifieringen av färdtjänstbussar som är anledningen till att U-Lift tillsammans med Nordic Vehicle har utvecklat lyften.
– Vår utgångspunkt har varit att ta fram en lyft för elfordon som saknar luftfjädring och som därför inte kan sänka ner bakpartiet, berättar Tomas Michelsberg som arbetar med utveckling vid Nordic Vehicle.
Istället har de båda företagen utvecklat en ny lyft med en lyftplatta som är betydligt mindre än vid traditionella bakgavellyftar. Plattan sänks ned på exempelvis den gångväg där den rullstolsburne resenären ska börja sin resa.
Rullstolen körs in på plattan varpå rullstolen spänns fast och säkras av föraren.
När plattan med rullstolen hissas upp står föraren bredvid istället för på själva lyftplattan och kontrollerar lyften . Lyftplattan fungerar också som en ”släde” som skjus in i fordonet när den har nått golvhöjd.
– Föraren spänner fast rullstolen utanför fordonet och därför elimineras också det moment som innebär att föraren måste lrypa inne i fordonet för att säkra rullstolen, något som ibland dessutom kan upplevas som obehagligt av en del kvinnliga resenärer, säger Tomas Michelsberg.
– Den rullstolsburne resenären sitter heller inte avskärmad från övriga passagerare och kan se ut genom fönstren som alla andra.
För rullstolsburna resenärer innebär den nya lösningen också en ökad säkerhet.
– Det har inträffat olyckor där personer som sitter i en eldriven rullstol av misstag har backat istället för att köra framåt när de ska köra från lyftplattan in i färdtjänstbussen. Den risken elimineras här, säger Tomas Michelsberg.
Den lyft som U-Lift och Nordic Vehicle visade på mässan är en prototyp, men Tomas Michelsberg räknar med att produkten kommer att finnas ute på marknaden nästa år sedan den testats och godkänts av myndigheterna.
I sin monter på Persontrafik visade Nordic Vehicle också en eldriven minibuss med luftfjädring som man har tagit fram tillsammans med Renault. Utställningsbussen har en räckvidd på blygsamma 20 mil på en laddning, men en ny modell med en mer än dubbelt så lång räckvidd kommer i mitten av 2026.
Lämna ett svar