Striden om miljözon klass 3 i delar av Stockholms city fortsätter. Stockholms stad har nu hos Transportstyrelsen överklagat det beslut som Länsstyrelsen i Stockholm fattade förra veckan. Det innebar att införandet av miljözonen skulle stoppas tills länsstyrelsen hade behandlat det överklagande av zonen som flera aktörer hade lämnat in. Bland dessa finns Transportföretagen med Sveriges Bussföretag, Visita och Svensk Handel.
Men Stockholms stad hävdar i sitt överklagande till Transportstyrelsen att både förutsättningarna för och tidsramen kring införandet av miljözonen är lämpliga och väl avvägda. Enligt stadens ursprungliga planer skulle zonen ha införts den 31 december i år.
Zonen skulle bli den första miljözonen i världen av sitt slag, men har mötts av ett starkt motstånd från många aktörer på grund av det snäva tidsscheamt för införandet.
Stockholms överklagande innebär att Transportstyrelsen kan upphäva Länsstyrelsens beslut att senarelägga införandet av miljözonen. Frågor om inhibition ska behandlas skyndsamt av myndigheter. Det gör att Stockholms stad hoppas på ett snabbt besked från Transportstyrelsen.
Reglerna för miljözoner styrs av nationell lagstiftning. Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden. Stockholms stad anser att miljözonen i city uppfyller kriterierna.
– Väldigt många är frustrerade över att starten för miljözonen försenas. De som bor och verkar i miljözonen har ställt in sig på att vara redo den 31 december. Företag har köpt nya fordon, planerat om sin logistik och skapat nya samarbeten för samlastning. Vi överklagar för alla som har engagerat sig för att göra luften i Stockholm friskare, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Lämna ett svar