Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara två bjöd på miljardavtalet i Malmö

Det var bara två företag som kom in med anbud på stadsbusstrafiken i Malmö. Foto: Ulo Maasing.

Det var bara två företag som lämnade anbud på stadsbusstrafiken i Malmö. Upphandlingen vanns, som vi tidigare rapporterat, av den nuvarande operatören Nobina. Prisskillnaden var stor mellan Nobinas vinnande anbud och den andra anbudsgivaren Keolis: 160 miljoner om året på det tolvåriga avtalet.

Sammanlagt sex företag kom in med anbudsansökan för att få delta i upphandlingen. Det var Bergkvarabuss, Keolis, Nobina, Transdev, VR Sverige och Vy Buss.

Redan i ett tidigt skede av upphandlingen drog Bergkvarabuss och Vy Buss tillbaka sina ansökningar. Senare valde även Transdev och VR Sverige att avstå från att lämna anbud. Kvar i konkurrensen fanns Keolis och Nobina.

De båda företagen lämnade sina anbud. Därefter gjorde Skånetrafiken en utvärdering enligt flera kvalitetskriterier: kundnöjdhet, punktlighet och trafikläsning. Om anbuden uppfyllde kriterierna gjordes ett prisavdrag från anbudspriset för att få fram det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, utvärderingspriset.

Både Keolis och Nobina bedömdes klara kvalitetskriterierna lika bra och fick därför lika stora prisavdrag, 300 miljoner per avtalsår.

Resultatet av utvärderingen blev då:

Keolis: Anbudspris: 815 904 068 kr/år, utvärderingspris: 515 904 068 kr/år.
Nobina: Anbudspris: 656 101 686 kr/år, utvärderingspris: 356 101 686 kr/år.

Taggat som: , , , ,

9 kommentarer »

  1. Nobina dumpar priset. Det handlar inte längre om att köra en kvalitetsmässig trafiksäker kollektivtrafik. Det handlar bara om att plocka ut så mycket pengar som möjligt till aktieägarna och glömma dem som sitter bakom ratten. Bussbranschen är sjuk i Sverige och politikerna låter bara fortgå.

    • Håller med

    • Vi arbetar i en bransch där poliker och tjänstemän inte kan föreställa sig ett annat system än det som fasades in på bred front 1990 med Thatchers New Deal: Upphandlingarna. Som lett till dagens situation med oligopolet med riskkapitalister som med regionernas goda minne konkurrerar ut våra egna seriösa företag.
      Till sist står nan där med en illa fungerande sönderupphandlad branch, och vet inte vad man ska göra.

  2. Att 4 av 6 avstod från att lämna anbud och att prisskillnaden var så extrem brukar inte känneteckna en lyckad upphandling.

  3. Nobina dumpar såklart inga priser utan dom räknar nog bara annorlunda än Keolis gjort. Båda bolagen har nog gjort jobbet här för dom vet vad det kostar och dom vet hur dom ska tjäna pengar så skillnaden i avtalen är nog bara att Nobina är lite klurigare när det kommer till det finstilta. Sen kan det förstås vara så att Keolis dundrade på lite extra också men troligt scenario tror jag efter dom här 12 åren gått är att slutsumman blir ungefär samma. Ska jag klaga på något så är väl det i så fall att avtalen är så komplexa idag att kommunerna själva nog står där och kliar sig och undrar vad dom egentligen har skrivit på. Varför kommunerna inte steppar upp och själva tar tag i situationen är ju helt enkelt för att dom generellt är för dåliga när det kommer till handskas med skattepengar så det är tur det finns andra som kan göra det bättre.

    • Med tanke på att prisdiffen var ca 160 miljoner så måste man vara mycket ”klurig” för att ett räkna hem något. Det är heller inte ovanligt att vissa bjuder lågt och sedan, när avtalet är taget, försöker kompensera diffen med tilläggsavtal och liknande.

  4. Oligopolet lever och frodas, stöttat av systemet. Endast ett fåtal utländska riskkapitalister göra sig besvär att bedriva busstrafik i Sverige numera, för våra skattepengar.

  5. Så pratar en sann tyckare som inte verkar veta så mycket mer än gammalt kommunistiskt dravel. Kanske du borde låta bli och skriva sånt utan rejäla underbyggnader för dina påståenden och lägga din egen bitterhet mot företaget åt sidan och hålla dig till fakta?
    Sorgligt att se…

  6. Det här är början på slutet för Nobina. Att i flera anbud senaste tiden dumpa priserna och vinna anbud med marginaler på 20-30%. Det finns inget magiskt bakom det eller ”smarta lösningar”. Allt detta har släpande effekter och deras årsredovisning framåt i tiden när riskkapitalisterna sålt bolaget till en uppblåst värdering ska bli intressant att läsa. Det finns flera branschkollegor som försökt samma taktik. Vissa finns inte ens kvar i Sverige längre.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)