Det blir bussoperatören Nobina som kommer att köra all stadstrafik i Malmö från juni 2027 och tolv år framåt. Det står klart sedan Region Skåne nu har avgjort upphandlingen av trafiken. Det nya trafikavtalet är värt 1 miljard kronor per år och ska gälla från juni 2027 fram till juni 2039. Det ersätter dagens två avtal i Malmö stadstrafik.
När trafiken startar i juni 2027 beräknar Skånetrafiken att ha cirka 52 miljoner påstigande resenärer per år. Det innebär att över 40 procent av alla bussresor i Skåne görs i Malmö stadstrafik.
Från 2027 kommer det att rulla nästan 300 bussar, varav 95 procent elbussar. Några år senare kommer 100 procent av bussarna att vara eldrivna. Sammantaget är detta den största renodlade stadsbussupphandlingen i Sverige hittills. avtalet ingår en fortsatt utökning med fler MalmöExpresslinjer, Skånetrafikens eldrivna stadsbusskoncept.
– Malmö växer och Skånetrafiken är med och utvecklar mobiliteten i staden. Med detta avtal skapar vi förutsättningar för att, med kunden i fokus, ha en fortsatt positiv och hållbar utveckling av kollektrafiken i staden, säger Saman Tondnevis, chef för Affärsområde Buss vid Skånetrafiken.
– Tillsammans med Skånetrafiken kan vi nu fortsätta att driva och utveckla kollektivtrafiken för Malmöborna. Vi ser fram emot att ta nästa steg och fortsätta den starka resandeutveckling som finns i dag för fler och ännu nöjdare resenärer, säger Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige.
När trafiken startar i juni 2027 beräknar Skånetrafiken att ha cirka 52 miljoner påstigande resenärer per år. Det innebär att över 40 procent av alla bussresor i Skåne görs i Malmö stadstrafik.
I upphandlingen har Skånetrafiken ställt hårda sociala krav kring tillverkning av fordon och batterier. Skånetrafikens hållbarhetprogram innehåller tre fokusområden: Klimatneutralitet och energieffektivitet (klimatperspektiv); Ren luft, minimerat buller och inga farliga kemikalier (hälsoperspektiv); Socialt ansvarstagande i leverantörskedjan och i lokalsamhället (socialt perspektiv).
Samtliga bussar kommer att ha hög kapacitet och det blir fler 18-meters och 24-meters ledbussar än idag.
Lämna ett svar