Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussar tillåts i tuffaste miljözonen – i Danmark

Danmark tillåter konventionella bussar i den tuffaste miljözonen – medan Stockholm föreslår att bussföretagen köper kinesiskt. Foto: Wikimedia Commons.

Samtidigt som Länsstyrelsen i Stockholm åtminstone tillfälligt har stoppat införandet av miljözon 3 i Stockholm har Danmark valt en klar linje. Alla landets kommuner har rätt att införa nollemissionszoner, motsvarande miljözon klass 3. Där tillåts bara elbilar och andra fossilfria fordon. Men även bussar över tolv ton och med konventionell drivlina kommer att vara tillåtna i nollemissionszonerna.

Bakom ställningstagande i Folketinget, den danska riksdagen, står en klar majoritet med såväl de tre regeringspartierna som fyra andra partier.

Den danska bussbranschens organisation, Dansk PersonTransport, konstaterar att ställningstagandet från den politiska majoriteten i Folketinget innebär att bussföretagen också i framtiden kan erbjuda en viktig mobilitet för människor, även i nollemissionszonerna.

”Folketinget har lyssnat till branschens behov och tagit höjd för de utmaningar som omställningen till emissionsfria bussar innebär, i synnerhet för turistbussarna”, konstaterar Dansk PersonTransport.

– Den gröna omställningen är viktig och vi i bussbranschen är fast beslutna att bidra till den. Men det är ingen hemlighet att just turistbussarna står inför stora utmaningar eftersom utbudet på marknaden av utsläppsfria bussar fortfarande är mycket begränsat. Därför är det både klokt och nödvändigt att bussarna är undantagna, kommenterar Dansk Persontransports kommunikationschef Jens Hvid Bang.

– Det ger oss den tid och det lugn som behövs för att hitta långsiktiga lösningar som kan bidra till den gröna omställningen.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)