Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Inga förslag om bussen i utredning om elektrifierade transporter

Den stora statliga utredningen om elektrifierade transporter kommer inte med några förslag när det gäller långväga elbusstrafik. Bilden: eldrivna turistbussar från kinesiska King Long. Foto: Ulo Maasing.

I fredags tog infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) emot slutbetänkandet från den statliga utredningen om en effektiv elektrifiering av transportsektorn. Utredningen presenterar flera förslag för att underlätta elektrifieringen men fokus ligger på lastbilar, laddmöjligheter, elnäten samt godstransporter. ”När det gäller bussarna kommer inte utredningen med några förslag om vägen framåt”, konstaterar Sveriges Bussföretag.

Utredningens uppgift var att komma med förslag för att undanröja hinder för elektrifieringen av transportsektorn. Bland annat föreslås att det ska bli möjligt för kommuner att tillåta el- eller vätgasdrivna lastbilar i bullerkänsliga områden där tunga lastbilar annars är förbjudna.

Annat som utredningen föreslår gäller sammankoppling av olika elnät, etablering av flygplatser som energihubbar och frågan om en nationell styrning av åtgärder för en elektrifiering. När det gäller elektrifieringen av busstrafiken nöjer sig utredningen i stort sett med att beskriva nuläget utan att komma med några förslag med sikte på framtiden.

Idag ligger busstrafiken på andra plats i den pågående elektrifieringen av transportsektorn. Vid årsskiftet 2023 – 2024 var 8,5 procent av landets bussar eldrivna. Bara mopederna hade en högre andel elfordon: 13,7 procent. Siffran för personbilar var 5,9 procent, för lätta lastbilar 3,4 procent och tunga lastbilar 0,6 procent.

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag: För turistbussar finns exempelvis idag enbart asiatiska bussar att tillgå. Det ställer frågor om social hållbarhet visavi övergång till elektrifiering på sin spets. Foto: Ulo Maasing.

Turistbussar och regionbussar
Främst är det stadsbussar som är elektrifierade, även om också allt fler eldrivna regionbussar de senaste åren har rullat ut på de svenska vägarna.

– Över 85 procent av alla svenska bussar kör idag fossilfritt, tack vare biodrivmedel och el. Samtidigt ser förutsättningarna väldigt olika ut för de olika segmenten av bussar. När det gäller elbussar finns idag ett stort utbud av modeller. För regionbussar (klass II-bussar) och turistbussar (klass-III bussar) är situationen annorlunda. Här har inte fordonsindustrin prioriterat produktutvecklingen, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– För turistbussar finns exempelvis idag enbart asiatiska bussar att tillgå. Det ställer frågor om social hållbarhet visavi övergång till elektrifiering på sin spets. För detta segment saknas också idag i stor utsträckning laddmöjligheter eftersom pågående utbyggnad av laddinfrastuktur har koncentrerats till det större vägnätet och hubbar för godstrafik. Stadsbussar laddas idag huvudsakligen på depå. För exempelvis turistbussar, som kör människor till populära besöksmål exempelvis inne i städer, blir detta ett problem, kommenterar Anna Grönlund.

Spårvägar och tåg är befriade från elskatt, men inte elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Besvikelse
Utredningen har under sitt arbete träffat ett antal branschorganisationer och experter, dem Sveriges Bussföretag. Men bussföretagen är besvikna på resultatet. Några nya, skarpa förslag för att direkt stötta införandet av elbussar klass II och klass III kommer inte utredningen med. Den tar inte heller upp frågan om en laddinfrastruktur som är anpassad till dessa bussar, konstaterar Sveriges Bussföretag.

Även när det gäller elskatten är besvikelsen påtaglig hos bussföretagen. Idag är bland annat spårvägar och tåg befriade från elskatt, men inte eldrivna bussar.

– Utredningen för ett resonemang kring beskattningen av el för olika fordonsslag, men utöver att konstatera att frågan kan komma behöva diskuteras återfinns inga skarpa förslag för exempelvis slopad elskatt på busstrafik, såsom idag råder för tågtrafiken. Det är ett nationellt beslut som kan göras direkt för att skynda på elektrifieringen av hela kollektivtrafiken, kommenterar Anna Grönlund.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)