Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sena bussleveranser stör vid byte av bussföretag

En av de nya elbussarna för SL-trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Störningar och förseningar i leveranskedjorna för busstillverkare fortsätter att påverka kollektivtrafiken i Sverige. I helgen tar bussoperatören Nobina över trafiken i Huddinge, Botkyrka och Söderort i Storstockholm från den nuvarande operatören Keolis. Men delar av trafiken får köras med gamla bussar. De första dagarna kan också trafikinformationen att vara bristfällig, varnar SL.

Cirka 70 bussar, samtliga eldrivna, kommer då att sättas i trafik. Men på grund av försenade leveranser kommer Nobina till en början att också att trafikera med bussar som hyrs in från SL och den tidigare trafikutövaren Keolis.

Till sommaren räknar SL med att hela trafikområdet ska trafikeras med nya bussar.

– All trafik kommer att köras som planerat, men tyvärr hinner vi inte uppdatera datasystemen i de äldre bussarna till Nobinas trafikstart på söndag morgon. Det beror på att fordonen flyttar från Keolis till Nobina med bara en dags varsel, säger Johan Nordenblank, chef för sektion buss på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Varje fordon ska uppdateras med data om destinationer, linjenummer och hållplatsdata i Nobinas system. Det görs nattetid och för varje fordon tar det upp till tre timmar att genomföra uppdateringen. Arbete med detta kommer att pågå hela veckan efter trafikstart, uppger SL.

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Har man inte minst ett år på sig från det man vunnit anbudet tills man ska köra bussarna? Kanske ska man få två år på sig från det man fått anbudet tills man börjar köra trafiken, ja så att allt fungerar så förare och resenärer vet att tidtabellen som anslagits gäller? Om ett år inte fungerar så borde SL och politikerna ge bussbolagen med lägsta anbud mer tid på sig att starta upp, svårare än så är det inte, om nu man inte vill skapa osäkerhet för förare och resenärer?

    • När vi pratar Elbussar så har ju politiska svängningar påverkar leverantörersleden av bla batterier. Tror ändå att dom får ihop det rätt bra med tanke på omständigheterna

  2. Vet någon vad som kommer att hända med bussarna som blir över? Samt vad som kommer ske med B9s? Kommer de skrotas? Förflyttas? Säljas?

    /elsa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)