Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kraftig ökning av kinesisk elbussexport

Även 2024 blev BYD den kinesiska busstillverkare som exporterade flest elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Kina exporterade 2024 totalt 15 444 elbussar över 3,5 meters längd. Det är en ökning med 28,3 procent i förhållande till 2023. Särskilt december blev en stark exportmånad för de kinesiska busstillverkarna med en ökning på 48 procent jämfört med december 2023. Under december blev Yutong största tillverkare när det gäller elbussexporten från Kina. För helåret har BYD förstaplatsen enligt siffror som redovisas av Chinabuses.org.

Av den totala bussexporten från Kina svarar el- och bränslecellsbussarna för cirka 25 procent.

Till skillnad från svensk och europeisk statistik som presenterar registrerings- och försäljningsstatistik indelad efter bussarnas vikt gäller den kinesiska statistiken bussar över 3,5 meters längd. Siffrorna här gäller så kallade ”New Energy”-bussar, det vill säga el och bränslecellsbussar.

Under december 2024 blev Yutong, CRRC (som i Sverige säljs under namnet Yes-EU)och Higer de största exportmärkena. Samtliga redovisar också en stark exportökning jämfört med december 2023.

Yutong hade en mycket stark decembermånad och blev under fjolåret näst största exportör av elbussar från Kina. Foto: Ulo Maasing.

Yutong exporterade under månaden 807 el- och bränslecellsbussar, +284,3% jämfört med december 2023. XRRC blev tvåa under december med 521 exporterade bussar, +624,1% jämfört med december 2023. På tredje plats placerade sig Higer med 351 exporterade bussar, en ökning med 165,9% jämfört med december 2023.

Sett till helåret 2024 toppade BYD exporten av el- och bränslecellsbussar från Kina med 3 582 bussar (+13,% jämfört med 2023). BYD:s marknadsandel blev 23,2 procent.

Yutong exporterade 2 700 el- och bränslecellsbussar förra året (+84,6%) vilket gav företaget en andraplats på topplistan och en marknadsandel på 17,5procent.

Trea blev Higer med 1 897 exporterade el- och bränslecellsbussar (+49,1%) och en marknadsandel på 12,3 procent.

Sju av de tio största exportörerna av kinesiska el- och bränslecellsbussar ökade sin export under 2024.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)