Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenska bussar bland de nyaste i Europa

Sverige har den näst största andelen gasbussar i bussflottn i Europa. Foto: Ulo Maasing.

Genomsnittsåldern på de bussar som rullar på svenska vägar är bland de yngsta i Europa. Bara Luxemburg och Österrike har en yngre bussflotta. Sverige har också den lägsta andelen dieseldrivna bussar (biodiesel inräknat) och den näst högsta andelen gasbussar i Europa. Det framgår av en rapport från de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA som har sammanställt en mängd uppgifter om fordonsparken 2023 i EU-länderna samt i Norge, Schweiz, Island och Storbritannien.

Totalt finns nu cirka 680 000 bussar på gator och vägar inom EU.

Rapporten från ACEA visar på stora skillnader mellan de europeiska länderna, både för bussar men även för personbilar, vans och lastbilar. Totalt rullade 285 583 916 fordon på vägarna i EU år 2023. Lägger man till de tre EFTA-länderna Island, Norge och Schweiz samt Storbritannien var antalet fordon 338 923 040.

Genomsnittsåldern på bussarna i EU var 12,2 år. De yngsta bussarna fanns i Österrike med en genomsnittsålder på 5,8 år. Därefter följde Luxemburg (6,5 år), Sverige (7,0 år), Frankrike (7,8 år), Tyskland (8,1 år) och Danmark (8,4 år).

Av de 14 322 bussarna i Sverige var dock 3 498 tio år gamla eller ännu äldre.

Den högsta medelåldern på bussarna hade flera länder i södra och östra Europa. Äldst var bussarna i Grekland med en genomsnittsålder på 17,6 år. Sedan följde Rumänien (17,5 år), Polen (16,2 år), Tjeckien (15,0 år) och Italien (13,8 år).

Av de europeiska länderna hade Sverige den lägsta andelen dieselbussar (72,0 %), följt av Nederländerna (73,9 %), Luxemburg (75,3 %), Estland (79,1 %) och Grekland (79,6 %).

När det gäller gasbussar hade Estland den största andelen i EU. Där var 19,0 % av bussarna gasdrivna, men det var fossil naturgas som gällde. Sverige hade den näst högsta andelen gasbussar, 17,9 %, och här kördes gasbussarna på biogas. Frankrike hade 8,1 % gasbussar i bussflottan, Italien 6,0 % och Spanien 5,8 procent. I de tre sistnämnda länderna handlar det främst om bussar som körs på naturgas.

Schweiz, som ligger utanför EU, hade 9,6 % gasbussar i sin bussflotta.

Siffrorna visar också att elektrifieringen av busstrafiken har kommit mycket olika långt i Europas länder. Längst i EU hade Nederländerna kommit år 2023 där 17,7 procent av alla bussar var batterielektriska. Därefter följde Luxemburg (14,7 %), Irland (13,5 %), Danmark (10,8 %) och Sverige (8,5 %).

De länder utanför EU som hade högst andel batteridrivna bussar var Storbritannien (9,5 %) samt Norge (9,2 %).

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)